Mitsubishi Xpander 2022 dilancarkan di Thai esok – penggayaan dikemaskini, CVT baharu ganti 4AT

Mitsubishi Xpander 2022 dilancarkan di Thai esok – penggayaan dikemaskini, CVT baharu ganti 4AT

Mitsubishi Xpander facelift bakal dilancarkan di Thailand menerusi penganjuran acara Bangkok Motor Show, yang dijadualkan bermula esok (22 Mac) hingga 3 April ini. MPV tujuh-tempat duduk yang diberikan suntikan lebih segar ini pertama kali didedahkan di Indonesia pada November lalu, dan selepas Thailand, ia dijangkakan bakal tiba di pasaran Malaysia pula.

Bagi perubahan rekaannya, Xpander terkini telah membawakan imej hadapan Dynamic Shield baharu yang menampilkan lampu posisi LED yang direka semula, corong pengambilan udara dan larasan gril baharu serta lampu utama berbentuk-T. Lampu kabus bulat juga dikemaskinikan dan kini disambungkan ke apron bawah dan turut diberikan kemasan warna badan di sekelilingnya.

Ciri lain yang diberikan termasuklah tailgate yang diprofil semula dengan lampu belakang kombinasi LED baharu, serta bampar belakang juga baharu. Bukan itu sahaja, overhang hadapan juga dipertingkatkan sebanyak 75 mm di hadapan dan 45 di belakang – membuatkan Mitsubishi mendakwa MPV ini memiliki ketinggian pengendalian yang terbaik dalam kelasnya iaitu mencapai 220 mm.

Untuk ruang dalamannya, kualiti kabin juga telah dipertingkatkan dengan menggunakan pelapik yang lebih lembut untuk perehat tangan dan kemasan pintu. Malah untuk meningkatkan kemudahan, ia turut ditambah dengan ruang storan termasuk alas terbuka yang lebih besar untuk konsol tengah, sementara itu perehat tangan juga disediakan ruang yang boleh diletakkan empat botol minuman 600 ml, kalau mengikut Xpander spesifikasi Indonesia.

Ciri tambahan yang diberikan untuk Xpander spesifikasi Indonesia termasuklah brek parkir elektronik dengan fungsi menahan brek auto, paparan skrin sesentuh lapan-inci (model semasa untuk Malaysia menerima unit sembilan-inci), sistem kawalan suhu automatik zon-tunggal dengan paparan digital, dan rekaan roda stereng baharu dengan ruang tengah yang lebih moden.

Di bawah bonetnya, Xpander baharu yang bakal dilancarkan esok di Thailand dijangka akan mengekalkan enjin yang sama seperti model terdahulu iaitu unit 4A91 1.5 liter naturally-aspirated empat-silinder MIVEC. Penjana kuasa ini mampu menghamburkan sehingga 105 PS pada 6,000 rpm dan tork 141 Nm pada 4,000. Namun model facelift ini dipadankan dengan CVT baharu, bukan lagi kotak gear automatik empat-kelajuan.

Mitsubishi Thailand belum lagi mendedahkan harga untuk Xpander facelift ini, tetapi model semasa berharga dari 789,000 baht (RM99,144). Di Malaysia, Xpander menerima harga rasmi pada November 2020, dan ditawarkan hanya satu varian dengan harga atas jalan RM92,349.80 tanpa insurans dan termasuk dengan pengecualian cukai jualan penuh memandangkan ia adalah model pemasangan tempatan (CKD).

GALERI: Mitsubishi Xpander facelift 2022

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required