Chery Malaysia wujudkan fan page rasmi SUV Omoda 5 di Facebook – bakal dilancarkan tidak lama lagi?

Chery Malaysia wujudkan fan page rasmi SUV Omoda 5 di Facebook – bakal dilancarkan tidak lama lagi?

Chery Malaysia telah pun mewujudkan fan page rasmi bagi Omoda 5 di laman Facebook, bagai memberikan petanda SUV segmen-B serba baharu ini bakal dilancarkan di Malaysia tidak lama lagi. Malaysia merupakan pasaran antarabangsa yang pertama di luar China bakal menerima Omoda 5.

Buat masa ini, tiada perkhabaran mengenai harga bagi pencabar terdekat Proton X50 dan Honda HR-V ini. Untuk dimensinya, ia berukuran 4,400 mm panjang, 1,830 mm lebar and 1,585 mm tinggi, dengan jarak roda sejauh 2,630 mm. Sebagai perbandingan, Honda HR-V terbaharu (generasi ketiga yang belum dilancarkan di Malaysia) dihasilkan dengan dimensi 4,330 mm panjang, 1,790 mm lebar, 1,590 mm tinggi dan jarak roda sejauh 2,610 mm – jelas Omoda 5 adalah sedikit lebih besar.

Menurut laporan sebelum ini, Chery Omoda 5 menerima enjin dari siri Kunpeng terbaharu Chery iaitu unit 1.6 liter turbo dengan sistem suntikan bahan api terus (TGDI) berkuasa 197 PS dan 290 Nm, digandingkan bersama kotak gear klac berkembar automatik DCT tujuh-kelajuan untuk memacu roda hadapan.

Chery Malaysia wujudkan fan page rasmi SUV Omoda 5 di Facebook – bakal dilancarkan tidak lama lagi?

Falsafah rekaan baharu pada Omoda 5 ini dikenali sebagai “Art in Motion” (seni dalam pergerakan). Muka SUV tersebut diberikan gril hadapan yang sangat besar tanpa bingkai, dengan lampu nyalaan siang LED nipis yang dilihat seperti ‘diadun’ bersama gril berkenaan.

Lampu hadapan utama LED dengan teknologi Matrix SUV ini pula diletakkan pada bahagian bampar, seperti rekaan terkini Hyundai dan juga Mitsubishi. Garis bumbung Omoda 5 ini direka landai kebelakang, bersama lampu-lampu belakang yang direka tajam, membuatkan ia nampak seakan model-model rekaan terkini dari Lexus/Toyota.

Untuk kabinnya pula, Omoda 5 diberikan ciri kelengkapan termasuk roda stereng balutan kulit rata di bawah, skrin berkembar 12.3-inci (untuk instrumen dan infotainmen, seperti Mercedes-Benz), kawalan pusat untuk media dan pendingin hawa, dan juga terowong tengah yang tinggi untuk memisahkan ruang pemandu dan penumpang hadapan, serta tempat duduk sport yang kelihatan mewah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required