Kemaskini isu alat ganti Proton – semua 147 pusat 3S/4S ada bekalan komponen penting selama 1 bulan

Kemaskini isu alat ganti Proton – semua 147 pusat 3S/4S ada bekalan komponen penting selama 1 bulan

Lanjutan dari pengumuman yang dibuat bulan lalu, Proton kini memberitahu bahawa kesemua 147 jaringan pusat servis 3S dan 4S bertauliahnya di seluruh negara sudah pun mempunyai bekalan sekurang-kurangnya untuk sebulan bagi 22 jenis stok alat ganti yang diklasifikasikan sebagai komponen fast-moving.

Kemaskini tindakan itu dibuat menerusi laman sosial jenama tersebut, dan turut memberitahu bahawa lima pusat servisnya kini sudahpun mempunyai stok alat ganti fast-moving selama tiga bulan, seperti yang dirancang sebelum ini. Lima pusat servis berkenaan adalah Atiara Johan, Lesydear Automobile, Pantai Baharu, LHM One Stop Car dan The Apple Auto.

“Selepas mendengar banyak maklum balas dari pelanggan, kami secara agresif memperbaiki servis selepas jualan kami bagi memenuhi jangkaan mereka. Masih banyak lagi langkah untuk dibuat dalam masa beberapa bulan akan datang, dan kami jangka untuk membuat lebih banyak penambahbaikkan dalam tempoh tersebut, tetapi untuk masa sekarang ia akan mengurangkan kegusaran pelanggan dan tempoh menunggu untuk komponen servis,” kata naib presiden Proton untuk jualan dan selepas jualan, Edmund Lim.

Langkah ini dibuat selepas Proton mengakui isu kadar ketersediaan alat ganti yang rendah untuk servis selepas jualan di pengedarnya, yang menyebabkan beberapa kereta pelanggan tersangkut di pusat servis rasmi sementara menunggu alat ganti yang diperlukan tiba.

Malah ada juga pelanggan melaporkan bahawa kereta mereka hanya separa siap ketika diservis kerana ketiadaan stok alat ganti tertentu, menyebabkan mereka terpaksa datang semula ke pusat servis untuk kali kedua apabila stok sudah tersedia bagi menyudahkan kerja tersebut.

Walaupun isu ini menyebabkan kekecohan yang jelas, namun Proton menyatakan bahawa ia tidaklah seteruk yang digambarkan. Walau bagaimanapun, timbalan Ketua Pegawai Eksekutif Proton Roslan Abdullah menyatakan bahawa syarikatnya memandang serius perkara berkenaan dan sedang berusaha untuk membetulkan masalah tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required