DRB-Hicom Automotive Hi-Tech Valley (AHTV) – MoU dengan Geely, Tg. Malim bakal jadi hab auto ASEAN

DRB-Hicom Automotive Hi-Tech Valley (AHTV) – MoU dengan Geely, Tg. Malim bakal jadi hab auto ASEAN

DRB Hicom hari ini melancarkan rancangan pembangunan untuk Automotive Hi-Tech Valley (AHTV) di Tanjong Malim petang ini, menandakan bermulanya “projek besar berimpak tinggi” yang dikatakan akan memacu industri automotif negara. Majlis pelancarannya hari ini dirasmikan oleh Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Ismail Sabri Bin Yaakob. Turut hadir pada majlis berkenaan termasuk Menteri Besar Perak Datuk Seri Saarani Mohamad dan Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz.

Projek ini akan mengutamakan teknologi-teknologi baharu dalam industri automotif, termasuk teknologi elektrifikasi, kepintaran buatan (AI), teknologi autonomi serta ketersambungan termaju. Seperti yang diketahui umum, Tanjong Malim kini menempatkan fasililti Proton, yang majoritinya dimiliki oleh DRB-Hicom, dan visi kumpulan berkenaan adalah untuk menjadikan kawasan tersebut sebagai hab industri automotif bagi rantau ASEAN.

“Pembangunan AHTV bertujuan untuk mengadaptasi perubahan landskap industri automotif Malaysia dengan menampilkan ekosistem bersepadu yang akan menjadi pemangkin dalam merangsang semula sektor automotif domestik selari dengan hala tuju Dasar Automotif Negara (NAP) 2020,” kata DRB-Hicom dalam kenyataan yang dikeluarkan.

DRB-Hicom Automotive Hi-Tech Valley (AHTV) – MoU dengan Geely, Tg. Malim bakal jadi hab auto ASEAN

“Ini bagi memastikan bahawa Industri automotif Malaysia terus berkembang dan setanding dengan negara-negara jiran. Dengan wujudnya sistem, infrastruktur dan sokongan daripada pemegang taruh yang betul, AHTV akan berada pada landasan yang baik untuk menarik pelaburan daripada pemain industri di rantau ini, seterusnya memacu pertumbuhan dan keupayaan industri automotif tempatan,” tulis kenyataan itu lagi.

Dalam majlis perasmian ini, Perdana Menteri turut menyaksikan majlis menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) berkaitan AHTV. DRB-HICOM dan Kerajaan Negeri Perak menandatangani MOU untuk mengenal pasti peruntukan tanah tambahan yang sesuai di sekitar kawasan ini bagi pembangunan AHTV.

Buat masa sekarang, kawasan sekeliling kilang Proton Tanjong Malim yang berkeluasan 4,000 ekar kebanyakannya telah didiami oleh Universiti Pendidikan Sultan Idris, vendor sedia ada, sebagai premis komersial dan sebagai hartanah kediaman. Tanah tambahan ini khas untuk pembangunan AHTV, termasuklah universiti penyelidikan.

DRB-Hicom Automotive Hi-Tech Valley (AHTV) – MoU dengan Geely, Tg. Malim bakal jadi hab auto ASEAN

Satu lagi MoU yang ditandatangani adalah antara kedua-dua pemegang saham dalam Proton iaitu DRB-Hicom dan Geely Holding Group. MoU tersebut adalah berkenaan untuk membangunkan AHTV secara bersama dan bekerjasama dalam mengenal pasti vendor dan pelabur ke hab ini.

“Penglibatan rakan strategik DRB-HICOM bagi pengeluar kereta nasional PROTON, Geely Holding Group, yang terkenal dengan kekuatan teknologi mereka dalam ekosistem automotif, merupakan pemangkin kepada AHTV. Ia menjadi pendorong kepada pengeluar dan komponen kereta, terutamanya dari China untuk melabur dalam fasiliti pengeluaran tempatan, seturusnya mewujudkan peluang perniagaan dan eksport baharu,” tulis kenyataan yang dikeluarkan.

“Geely Holding kini bersedia untuk menyertai dan menyokong apa yang diperlukan. Projek ini melambangkan ekonomi yang sedang berkembang dan kerjasama perdagangan antara Malaysia dan China. Dengan sokongan kuat dari pihak swasta dan kerajaan, pemain luar lain merentas spektrum juga akan digalakkan untuk melabur dalam AHTV, terutamanya dengan infrastruktur dan sokongan yang betul diberikan,” kata CEO Geely Holding Group, Daniel Li Donghui menerusi satu pautan video yang disiarkan.

DRB-Hicom Automotive Hi-Tech Valley (AHTV) – MoU dengan Geely, Tg. Malim bakal jadi hab auto ASEAN

“Kami melihat kehadapan untuk menyumbang kepada kejayaan projek ini, mewujudkan manfaat bersama dan sinergi untuk rakyat, perniagaan serta ekonomi antara Malaysia dan China,” tambahnya lagi.

Menurut DRB-Hicom, AHTV mempunyai potensi sebagai pintu masuk ke pasaran ASEAN & OIC untuk syarikat yang menjadikannya mereka sebagai pangkalan. Buat masa sekarang, terdapat 17 vendor yang beroperasi di kawasan tersebut.

Syarikat tersebut turut menyatakan bahawa pada peringkat awal pembangunannya (tiada sebarang garis masa diperincikan buat masa sekarang), kira-kira 370,000 peluang pekerjaan dijangka akan diwujudkan di tapak AHTV bersebelahan dengan fasiliti pembuatan Proton di Tanjong Malim. Apabila Fasa 1 siap sepenuhnya, hab ini akan menawarkan lebih 160,000 peluang pekerjaan, menyumbang kepada ekonomi Perak Darul Ridzuan dan negara.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required