Kit badan rekaan tempatan untuk Proton X50 – dari RM4.5k, fender lebih lebar, tanpa perlu tebuk badan

Kit badan rekaan tempatan untuk Proton X50 – dari RM4.5k, <em>fender</em> lebih lebar, tanpa perlu tebuk badan

Ingat lagi Proton X50 dengan kit badan lebih lebar milik Lee yang kami tampilkan tempoh hari? Berita baik untuk pemilik X50 lain yang mahukan kit badan yang sama, ia kini sudahpun diproduksi, dan anda boleh beli kit tersebut untuk dipadankan pada kereta anda!

Menurut hantaran Facebook yang dibuat, kit ini direka dan diproduksi oleh pembuat kit badan tempatan iaitu JWide Bodykits. Ia terdiri dari 10 komponen termasuk spoiler bawah bampar hadapan, skirt sisi, overfender lebih lebar, diffuser hadapan dan belakang, kemasan pelindung ekzos dan juga spoiler jenis ducktail yang diletakkan pada aras tengah pintu tailgate belakang.

Ia dijual pada harga bermula RM4,500 untuk kit asas, sehingga RM5,500 jika anda beli kit penuh yang turut datang sekali dengan pelindung ekzos, spoiler ducktail (boleh dibeli asing dengan harga RM650-RM750) serta kemasan-kemasan kit badan lebar.

Kit badan rekaan tempatan untuk Proton X50 – dari RM4.5k, <em>fender</em> lebih lebar, tanpa perlu tebuk badan

Harga yang dinyatakan adalah berserta kos pemasangan, dan lagi berita baik untuk pemilik X50 yang mahukan kit badan ini, tiada sebarang pengubahsuaian perlu dibuat, dan tiada sebarang lubang pada badan yang perlu ditebuk kerana kit ini direka untuk ‘fit’ terus pada X50.

Kereta milik Lee ini turut dipadankan dengan rim berdiameter 21-inci dengan lebar yang ngam untuk kit badan lebih lebar berkenaan, bersama tayar Continental ContiSport Contact 5P bersaiz 275/30R21 di hadapan dan 285/30R21 di belakang.

Pada yang masih belum mengetahui, X50 milik Lee ini sebelum ini agak tular dikenali sebagai Bumblebee, mula diubahsuai hanya seminggu selepas Proton X50 dilancarkan secara rasmi pada Oktober 2020. Ia menerima tingkat taraf sistem brek dengan menggunakan cakera berliang 405 mm yang ditebuk diambil dari sedan V8 Amerika, Cadillac CTS-V bersama angkup enam-omboh dari Brembo untuk bahagian hadapan, serta cakera berliang 380 mm bersama angkup empat-omboh yang diambil dari Porsche Cayenne di belakang.

Manakala enjin asal 1.5 liter tiga silinder turbo pada X50 ini telah diberikan talaan semula dengan modul penala kotak komputer RaceChips GTS, sistem ekzos lebih lawas tanpa catalytic converter, serta kit ambilan udara sejuk, membolehkan ia mencapai kuasa maksima 203 PS/330 Nm jika menggunakan petrol RON 100.

Ia juga telah diberikan sistem suspensi boleh laras dengan set bushing perlumbaan, membolehkan ia mencatatkan masa 2 minit 47.94 saat di Litar Antarabangsa Sepang, diketahui sebagai X50 terpantas di litar berkenaan setakat ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required