Tol percuma, tapi tetap perlu sentuh kad Touch ‘n Go atau guna lorong RFID — untuk tujuan kumpul data

Tol percuma, tapi tetap perlu sentuh kad Touch ‘n Go atau guna lorong RFID — untuk tujuan kumpul data

Seperti yang diumumkan oleh PM sebelum ini, tol percuma menanti penggguna di lebuhraya sempena cuti perayaan Aidilfitri nanti. Lebuhraya Utara-Selatan dan Lebuhraya Pantai Timur merupakan antara yang akan dibuka percuma bermula tengah malam Sabtu, 30 April hingga 11.59pm Ahad, 1 Mei untuk semua kenderaan. Tempoh tol percuma untuk perjalanan balik pula adalah dari tengah malam Sabtu, 7 Mei hingga 11.59pm Ahad, 8 Mei.

Dalam persiapan PLUS untuk menyediakan perkhidmatan terbaik kepada pengguna turut mengingatkan bahawa pengguna perlu menyentuh kad Touch ‘n Go ketika masuk dan keluar lebuhraya, seperti biasa. Jika menggunakan SmarTag, lalu lorong berkenaan seperti biasa juga, begitu juga dengan pengguna RFID.

Tol percuma akan dikira nanti ketika pengguna keluar daripada lebuhraya, dan semua ini adalah sebahagian daripada proses perakaman data trafik oleh pihak PLUS. Pengguna perlu pastikan kad TnG dalam keadaan aktif sebelum memulakan perjalanan. Kad yang telah dorman atau luput tarikh akan ditolak oleh sistem dan akan menyebabkan kesesakan.

“PLUS juga menasihatkan mereka yang merancang untuk bergerak sepanjang hari-hari puncak, terutamanya ketika empat hari mengikut jadual cadangan perjalanan (TTA) yang dikeluarkan. Kami nasihati mereka agar merancang perjalanan dengan cermat untuk mengurangkan kesesakan dan agar perjalanan menjadi lebih selesa untuk semua. Ini termasuklah mengenal pasti lokasi hentian yang diinginkan,” ujar Pengarah Urusan PLUS, Datuk Azman Ismail.

Senarai lebuhraya yang memberikan perjalanan percuma sempena Raya kali ini, ada di sini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required