Honda Civic Type R Limited Edition 2021 – satu unit ditawarkan di Malaysia menerusi Sakan Auto; RM668k

Honda Civic Type R Limited Edition 2021 – satu unit  ditawarkan di Malaysia menerusi Sakan Auto; RM668k

Honda Civic Type R Limited Edition merupakan hot hatch yang berasaskan FK8 dan diumumkan pada Februari 2020, sebelum pengeluar kereta Jepun itu mengumumkan sedang membangunkan Civic Type R (CTR) generasi akan datang.

Tidak seperti CTR FK8, Limited Edition ini, ditawarkan dengan kuantiti yang terhad, hanya 1,020 unit sahaja untuk pasaran seluruh dunia. Daripada jumlah tersebut, 600 unit adalah untuk Amerika Syarikat, 200 unit untuk Jepun, 20 unit untuk United Kingdom, manakala Eropah dan Kanada masing-masing menerima 100 unit. Ini menjadikan Limited Edition benar-benar rare, malahan ia sungguh ‘laku keras’ dan habis dijual di beberapa pasaran termasuk UK dan Kanada.

Jika anda dah lama menyimpan impian untuk memilikinya, pengedar kereta terpakai tempatan, Sakan Auto, ada menawarkan hanya satu unit bagi CTR ini, spesifikasi Jepun dengan warna Phoenix Yellow (satu-satunya warna yang ditawarkan untuk versi ini). Sebelum ini, syarikat terbabit memiliki dua unit namun satunya telah pun terjual.

Honda Civic Type R Limited Edition 2021 – satu unit  ditawarkan di Malaysia menerusi Sakan Auto; RM668k

Harga yang ditawarkan ialah RM668,000, di mana ia hampir sekali ganda dari RM320,000 (termasuk SST) bagi CTR biasa yang dijual oleh Honda Malaysia ketika pertama kali ia dilancarkan pada tahun 2017.

Untuk pengetahuan, versi ini dihasilkan 47 kilogram lebih ringan dari versi FK8 facelift 2021, di mana Honda melakukan perkara yang hampir sama yang dilakukan untuk EK9 Type R termasuk mengurangkan penebat-penebat bunyi, dan membuang berberapa ciri yang tidak penting untuk kelajuan termasuk pengelap cermin belakang, penutup tonneau, skrin infotainmen beserta sistem audio dan juga sistem pendingin hawa bersama saluran pemanas untuk bahagian belakang.

Ia juga menerima set rim aluminium forged yang lebih ringan buatan BBS, tetapi masih mengekalkan diameter yang sama iaitu 20-inci. Honda turut turut menala semula suspensi dan juga sistem stereng Type R Limited Edition ini bagi membolehkan pemandu memberikan kawalan dan respon pada tahap maksimum.

Dari segi rupa luaran, model edisi terhad ini masih lagi kekal sama dengan versi facelift standard. Tetapi ia hadir dalam hanya satu warna iaitu Phoenix Yellow, yang begitu sinonim dengan Civic Type R EK9, khususnya yang pernah ditala oleh tuner lagenda Honda, Spoon.

Model ini juga diberikan kemasan hitam berkilat istimewa pada bumbung, penutup cermin sisi, liang udara pada penutup hud enjin, manakala di belakang ia hadir dengan lencana Civic berwarna krom gelap. Bagi menambah nilai eksklusif, kesemua FK8 istimewa ini akan diberikan plat dengan nombor serial unik.

Walaupun sangat racing, Type R Limited Edition ini masih diberikan pakej lengkap sistem bantuan pemanduan Honda Sensing yang terdiri dari sistem brek kecemasan automatik, amaran pelanggaran hadapan, bantuan kekal lorong dengan amaran dan juga cruise control adaptif.

Bagaimana pun, Honda tidak memberikan sebarang penambahan kuasa pada model edisi terhad ini. Ia masih dijana enjin K20C1 2.0 liter empat-silinder VTEC Turbo berkuasa 320 PS (pasaran Malaysia sebelum ini hanya 310 PS) dan tork maksima 400 Nm, digandingkan dengan kotak gear manual enam-kelajuan nisbah rapat, lengkap dengan LSD.

GALERI: Honda Civic Type R Limited Edition

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required