Honda Civic Type R Limited Edition 2021 diperkenal – FK8 paling hardcore, jelmaan semula EK9 Type R

Honda Civic Type R Limited Edition 2021 diperkenal – FK8 paling <em>hardcore</em>, jelmaan semula EK9 Type R

Honda Civic Type R bermula dengan model turbo pertama iaitu FK2, sudah tidak lagi dibina dengan prinsip sama seperti model-model terdahulu yang amat mementingkan aspek ringan sebagai senjata – EK9 misalnya tidak mempunyai pengelap cermin belakang, dan sistem pendingin hawa hanya ditawarkan sebagai opsyen kerana mahu mengurangkan berat. Mungkin mahu mengembalikan semangat ini, Honda memperkenalkan model Limited Edition untuk FK8, yang diberikan aspirasi asli Type R!

Versi ini dihasilkan 47 kilogram lebih ringan dari versi FK8 facelift 2021 yang baru sahaja diperkenalkan secara rasmi bulan ini, dan dibuat hanya 100 unit bagi pasaran Eropah dan 600 unit untuk Amerika Syarikat.

Bagi mengurangkan berat tersebut, Honda melakukan perkara yang hampir sama yang dilakukan untuk EK9 Type R termasuk mengurangkan penebat-penebat bunyi, dan membuang berberapa ciri yang tidak penting untuk kelajuan termasuk pengelap cermin belakang, penutup tonneau, skrin infotainmen beserta sistem audio dan juga sistem pendingin hawa bersama saluran pemanas untuk bahagian belakang.

Ia juga menerima set rim aluminium forged yang lebih ringan buatan BBS, tetapi masih mengekalkan diameter yang sama iaitu 20-inci. Honda turut turut menala semula suspensi dan juga sistem stereng Type R Limited Edition ini bagi membolehkan pemandu memberikan kawalan dan respon pada tahap maksimum.

Honda Civic Type R Limited Edition 2021 diperkenal – FK8 paling <em>hardcore</em>, jelmaan semula EK9 Type R

Dari segi rupa luaran, model edisi terhad ini masih lagi kekal sama dengan versi facelift standard. Tetapi ia hadir dalam hanya satu warna iaitu Phoenix Yellow, yang begitu sinonim dengan Civic Type R EK9, khususnya yang pernah ditala oleh tuner lagenda Honda, Spoon.

Model ini juga diberikan kemasan hitam berkilat istimewa pada bumbung, penutup cermin sisi, liang udara pada penutup hud enjin, manakala di belakang ia hadir dengan lencana Civic berwarna krom gelap. Bagi menambah nilai eksklusif, kesemua FK8 istimewa ini akan diberikan plat dengan nombor serial unik.

Walaupun sangat racing, Type R Limited Edition ini masih diberikan pakej lengkap sistem bantuan pemanduan Honda Sensing yang terdiri dari sistem brek kecemasan automatik, amaran pelanggaran hadapan, bantuan kekal lorong dengan amaran dan juga cruise control adaptif.

Honda tidak memberikan sebarang penambahan kuasa pada model edisi terhad ini. Ia masih dijana enjin K20C1 2.0 liter empat-silinder VTEC Turbo berkuasa 320 PS (pasaran Malaysia sebelum ini hanya 310 PS) dan tork maksima 400 Nm, digandingkan dengan kotak gear manual enam-kelajuan nisbah rapat, lengkap dengan LSD.


Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required