Kia EV6 ditemui di Glenmarie – kembar Ioniq 5 lancar di Malaysia separuh kedua 2022, harga dari RM200k?

Kia EV6 ditemui di Glenmarie – kembar Ioniq 5 lancar di Malaysia separuh kedua 2022, harga dari RM200k?

Ini dia, Kereta Terbaik Eropah 2022, iaitu Kia EV6, ditemui sudah berada di Malaysia, atau lebih spesifik lagi di BAuto Training School Glenmarie, Shah Alam. Rancangan untuk melancarkan model ini di Malaysia sudah dibuat oleh Bermaz Auto (BAuto) sejak tahun lepas lagi dan kini nampaknya ia bersedia untuk pengenalan menjelang suku ketiga atau keempat tahun ini.

Kami masih tidak dapat mengesahkan model di dalam gambar ini adalah varian apa, dan berapa versi yang akan dibawa oleh BAuto, tetapi dalam pasaran antarabangsa, ia mempunyai beberapa pilihan. Sebelum pergi lebih lanjut, perlu diketahui bahawa EV6 ini berkongsi platform dengan Hyundai Ioniq 5, sementara jarak rodanya pula sedikit pendek dengan ukuran 2,900 mm manakala Ioniq 5 pula 3,000 mm.

Untuk penggerak pula, EV6 boleh didapati dalam versi RWD (satu motor) atau AWD (dua motor), serta dua pilihan pek bateri lithium-ion iaitu 58 kWh atau 77.4 kWh. Jarak gerak yang mampu disediakan boleh mencecah 510 km. Kuasa yang mampu dihasilkan oleh model yang menggunakan pek bateri yang kecil adalah 125 kW (170 PS dan 350 Nm) bagi RWD sementara model AWD pula menghasilkan 173 kW (235 PS dan 605 Nm).

Apabila datang dengan bateri 77.4 kWh pula, versi RWD boleh menghasilkan 168 kW (228 PS dan 350 Nm) sementara model AWD menghasilkan 239 kW (325 PS dan 605 Nm). Model paling tinggi iaitu EV6 GT didatangkan secara eksklusif dengan dua motor elektrik serta bateri 77.4 kWh, menghasilkan 585 PS dan 740 Nm tork.

EV6 menggunakan tetapan elektrik 800 volt, membolehkan ia menerima pengecasan pantas DC tanpa sebarang komponen atau adapter tambahan, Bateri 77.4 kWh boleh dicas dari tahap 10% ke 80% dalam masa cuma 18 minit, atau tambahan 100 km jarak gerak selepas dicas empat minit setengah.

Setakat ini masih belum diketahui bagaimana peletakan harga Kia EV6 ini di Malaysia, tetapi kita boleh menjangkakan harga yang kompetitif dengan merujuk kepada sambutan baik Ioniq 5. Sebagai rujukan, Ioniq 5 dijual pada harga antara RM200k ke RM277k (spesifikasi tinggi), dan senarai menunggunya kini sudah mencecah satu tahun. Kalau anda, pilih yang mana?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required