Honda CR-V 2023 – gambar pertama model generasi keenam tersebar, masih guna enjin 1.5L VTEC Turbo

Honda CR-V 2023 – gambar pertama model generasi keenam tersebar, masih guna enjin 1.5L VTEC Turbo

Dengarnya, Honda CR-V generasi keenam akan diperkenalkan kepada dunia antara hujung tahun ini atau awal tahun hadapan. Walaubagaimanapun, ada kemungkinan ia berlaku lebih awal kerana beberapa gambar SUV tersebut (dikatakan sebagai versi produksi) sudah mula tersebar di dalam internet.

Garis pada badan kenderaan ini dilihat mengikuti HR-V, seperti yang juga dilihat dalam gambar paten yang tersebar tiga bulan lalu. Antara ciri rekaan yang boleh dilihat adalah bahagian hadapan yang lebih tegak, lampu utama nipis yang memanjang sehingga ke tepi, gril berpetak yang besar serta kemasan L di bucu bampar.

Gambar kenderaan sebenar ini juga menunjukkan garis tingkap yang kurang menjungkit ke atas sementara di belakang, lampunya yang berbentuk L masih lagi mengikuti konsep seperti model generasi kelima sekarang, tetapi dengan perincian yang sedikit berbeza. Bersama dengan pintu but yang tidak begitu menggelembung, ia kini nampak seakan sebuah Volvo.

Honda CR-V 2023 – gambar pertama model generasi keenam tersebar, masih guna enjin 1.5L VTEC Turbo

Pada bahagian lain, muncung ekzos berkembar yang ada di bahagian bawah masih lagi menggunakan bentuk berpetak seperti model generasi kelima (menggantikan bentuk bulat pada model sebelum facelift), tetapi garisnya telah diubah sedikit dan bukaannya nampak lebih besar.

Selain menunjukkan ini adalah model pasaran China, lencana pada CR-V ini juga menyatakan ia adalah varian Turbo, sekaligus mengesahkan enjin 1.5 liter VTEC Turbo yang dipakai sekarang akan terus digunakan. Kuasa bagaimanapun dijangka lebih tinggi berbanding 193 PS dan 243 Nm yang dihasilkan sekarang.

Turut dijangka tiba adalah dua penggerak hibrid, dengan yang pertamanya adalah e:HEV seperti Civic yang menawarkan 184 PS dan 315 Nm tork, sementara satu lagi adalah varian plug-in hybrid yang berkemungkinan sama seperti CR-V yang telah dijual di China sejak tahun 2020.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required