VIDEO: Proton Saga MC2 facelift 2022 – dari RM34,400

Melalui laman kami, anda sudah boleh membaca tentang Proton Saga MC2 facelift 2022, dan membandingkan varian yang ada, sekarang mari kita lihat pula perincian Saga generasi ketiga yang diberikan facelift ini melalui video.

Peningkatan yang diberikan kepada Saga tahun ini mungkin tidak begitu besar seperti perubahan yang dibuat pada Ogos 2019, tetapi ia masih melibatkan satu varian sporty, papan pemuka yang diperkemas serta senarai kelengkapan yang ditambah baik bagi menjadikan sedan segmen A tersebut lebih kompetitif.

Secara ringkasnya, Saga MC2 2022 mendapat logo serta gril baru di luar, dan konsol tengah yang disusun semula di bahagian dalam, sementara ciri Electronic Stability Control (ESC) yang dulunya cuma dikhaskan untuk varian Premium pula kini diberi kepada semua varian kecuali Standard MT (satu-satunya model bertransmisi manual yang dijual oleh Proton sekarang).

Kelengkapan baru pada Saga 2022 ini banyak berada pada varian Premium S yang paling tinggi. Ini termasuk rim rekaan “empat cabang” dua tona 15 inci (Premium menggunakan warna satu tona), skirting tepi dan bampar hadapan, kemasan dalam semua hitam, perincian serta jahitan merah, sistem masuk tanpa kunci dan butang pemula enjin, serta OS baru bagi sistem infotainmen. Turut diberi adalah butang membuka but dari luar serta cermin sisi boleh lipat automatik.

Saga kini dijual dengan harga bermula RM34,400 untuk Standard MT, RM38,300 untuk Standard AT, RM41,300 untuk Premium dan RM44,300 untuk Premium S. Harga ini tidak termasuk insurans dan dikira sekali dengan pengecualian cukai yang akan berakhir 30 Jun ini.

Dapat dilihat juga, harga ini sebenarnya sedikit tinggi berbanding sebelum ini, dengan peningkatan sebanyak RM2,000 untuk Standard MT, RM3,000 untuk Standard AT serta RM2,000 untuk Premium. Pesaing terdekatnya, iaitu Perodua Bezza pula dijual dengan harga yang bermula sedikit lebih rendah berbanding Saga MT, iaitu RM33,456 (1.0 G MT) sementara varian paling tinggi pula lebih mahal berbanding Saga Premium S, iaitu RM48,356 (1.3 V AT). Namun perlu dinyatakan varian paling rendah itu menggunakan enjin 1.0L sementara varian paling tinggi pula dilengkapi ASA.

GALERI: Proton Saga 1.3 Premium S AT 2022

GALERI: Proton Saga 1.3 Premium AT 2022

GALERI: Proton Saga 1.3 Standard AT 2022

GALERI: Foto rasmi Proton Saga MC2 2022

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required