Nissan X-Trail 2022 untuk pasaran Australia – 2.5L NA 184 PS/245 Nm, CVT, ProPilot; bakal tiba di Malaysia?

Nissan X-Trail 2022 untuk pasaran Australia – 2.5L NA 184 PS/245 Nm, CVT, ProPilot; bakal tiba di Malaysia?

Ia mengambil sedikit masa untuk model terkini Nissan X-Trail sampai ke pasaran global, selepas diperkenalkan pada Jun 2022 sebagai Rogue di Amerika Syarikat. Kini SUV generasi ke-empat ini bakal memasuki pasaran Australia dan spesifikasinya telah pun disahkan serta akan memulakan penjualan pada separuh kedua tahun ini.

SUV segmen-C ini dibangunkan dengan Common Modular Platform (CMF-C), ia turut menerima beberapa rekaan yang sama seperti yang diperkenalkan dua tahun lalu, bermula dengan lampu utama LED dua-tingkat yang nipis, gril V-motion, bampar hadapan dan belakang yang menyerlah, garisan tingkap yang melunjur ke atas dan kemasan tingkap krom yang melintang hingga ke cermin belakang, sekaligus membentuk rupa ala “bumbung terapung”. Manakala lampu belakang berbentuk anak panah dan skid plate perak yang sedikit besar turut menyerlahkan lagi bahagian belakangnya.

Di dalamnya, X-Trail menerima bentangan papan pemuka mendatar, konsol tengan yang tinggi (dengan ruang storan di bawahnya), perehat tangan tengah dengan dua-bukaan dan skrin sesentuh infotainmen freestanding. Manakala paparan lapan-inci didatangkan secara standard, sementara varian Ti dan Ti-L menerima skrin 12.3-inci untuk instrumen dan infotainmen, bersama paparan utama 10.8-inci.

Nissan X-Trail 2022 untuk pasaran Australia – 2.5L NA 184 PS/245 Nm, CVT, ProPilot; bakal tiba di Malaysia?

Ciri lain yang turut diberikan termasuklah kawalan penghidup enjin, tempat duduk dengan pemanas, upholstery kulit Nappa, sistem kamera 360-darjah, pengecas tanpa wayar Qi, ketersambungan Apple CarPlay tanpa wayar, sistem bunyi Bose 10-pembesar suara dan tailgate kuasa bebas-tangan.

Bagi aspek keselamatan, X-Trail diberikan ciri standard dengan brek kecemasan sendiri, kawalan kelajuan adaptif, bantuan kekal lorong, pengesan isyarat trafik, dan AEB. Manakala varian ST-L ditambah dengan keupayaan pemanduan separa-sendiri ProPilot Level 2 dengan bantuan pemusatan lorong. Malahan beg udara tengah juga diberikan.

SUV ini dikuasakan oleh enjin 2.5 liter naturally-aspirated empat-silinder dengan output 184 PS dan tork 245 Nm, iaitu tambahan kuasa sebanyak 12 PS dan 19 Nm. Walau bagaimana pun, enjin ini digantikan dengan penjana kuasa 1.5 liter pengecas turbo (204 PS/300 Nm) di USA dan China.

Nissan X-Trail 2022 untuk pasaran Australia – 2.5L NA 184 PS/245 Nm, CVT, ProPilot; bakal tiba di Malaysia?

Buat masa ini, belum dipastikan adakan X-Trail baharu ini akan dilancarkan di Malaysia, walaupun sudah tiba masanya Edaran Tan Chong Motor (ETCM) mengantikan model semasa dengan versi terkini ini. Dilaporkan Nissan Thailand telah menghentikan pengeluaran SUV ini di negara tersebut, bagi memfokuskan kenderaan yang lebih kecil dan juga kenderaan elektrik (EV).

Tidak didedahkan di mana model untuk pasaran Australia itu akan dipasang, tetapi berkemungkinan ia akan diimport dari Jepun. Namun membawa masuk X-Trail dari Jepun ke Malaysia bukan suatu perkara yang tepat kerana ia akan menjejaskan harganya dan ETCM juga berkemampuan untuk memasangnya di sini, namun cukai yang lebih tinggi mungkin akan dikenakan berbanding jika ia diimport dari Thailand. Apa pun, kita kena nantikan perkembangan selanjutnya dari ETCM untuk X-Trail versi Malaysia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required