Nissan X-Trail 2021 – enjin tiga silinder 1.5L turbo dan transmisi 8AT sedang diuji pada Rogue pasaran AS

Nissan X-Trail 2021 – enjin tiga silinder 1.5L turbo dan transmisi 8AT sedang diuji pada Rogue pasaran AS

Kita baru sahaja mendengar bahawa Nissan X-Trail generasi keempat bakal menerima enjin VC Turbo baru di China. Ini adalah enjin turbo yang mempunyai nisbah mampatan boleh ubah, dan merupakan satu peningkatan berbanding enjin empat silinder NA 2.5 liter yang diumumkan untuk Rogue pasaran AS bermula Jun 2020.

Kini ada satu lagi penggerak yang berpotensi digunakan pada X-Trail baru. Berita ini muncul di AS, yang mana Rogue telah pun dijual dengan enjin QR25DE berkuasa 181 hp dan 245 Nm tork, bersama padanan kotak gear CVT.

Menurut Car and Driver, yang menyedari perkara ini daripada laman FuelEconomy.gov milik Agensi Perlindungan Alam Sekitar AS, Rogue 2021 akan menerima enjin tiga silinder 1.5 liter turbo baru. Perincian selebihnya masih belum diperoleh, dan ia hanya diketahui bakal dipadankan bersama transmisi automatik lapan kelajuan, dengan pilihan pacuan AWD.

“Nissan memang selalu menilai potensi teknologi masa hadapan pada model semasa mereka. Kami mempunyai perancangan mengadakan program perintis dengan penggerak baru yang berpotensi, menggunakan Nissan Rogue 2021. Tiada apa lagi yang boleh kami umumkan pada masa sekarang,” kata jurucakap Nissan, Josh Clifton kepada Motor1.com.

Menurut EPA, Rogue 1.5L mempunyai penggunaan bahan api bercampur 14 km/l (33 mpg) bagi versi asas pacuan roda hadapan, atau 13.6 km/l bagi model spesifikasi tinggi SL/Platinum dengan AWD. Rogue sekarang yang menggunakan enjin 2.5L NA dengan CVT mencatat 11.9 ke 12.8 km/l, jadi terdapat sedikit penambahbaikan. Transmisi 8AT pula mungkin dapat memberikan pemanduan yang lebih dinamik berbanding CVT.

Di AS, Rogue adalah satu model yang sangat penting di mana ia menyumbang 28% daripada keseluruhan jualan Nissan USA tahun lepas. Jadi, peningkatan berterusan pada model ini adalah perlu dan enjin turbo yang lebih kecil sepatutnya tidak perlu ditakuti. Malah, tork pada rpm rendah mungkin berguna bagi SUV, dan kecekapan bahan apinya juga mungkin lebih baik.

Di Malaysia, cukai jalan dikira berdasarkan kapasiti enjin, jadi ini adalah satu lagi kelebihan enjin kapasiti lebih kecil dengan pengecas turbo. Banyak model jenama lain juga sudah mula mengambil langkah pengecilan yang sama.

GALERI: Nissan X-Trail 2021, Rogue pasaran AS

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required