Tambang percuma selama sebulan diberikan untuk penumpang KTM Komuter mulai hari ini – Ismail Sabri

Tambang percuma selama sebulan diberikan untuk penumpang KTM Komuter mulai hari ini – Ismail Sabri

Selain mengumumkan kesemua jaringan pengangkutan awam kendalian Rapid KL (tren MRT, LRT, KL Monorel, bas Rapid KL, bas perantara dan Sunway BRT), ditawarkan tambang percuma selama sebulan mulai hari ini, Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob turut memaklumkan, perkara yang sama juga diberikan untuk penumpang perkhidmatan tren KTM Komuter laluan Lembah Klang, yang dikendalikan oleh KTM Berhad.

Jelas beliau, kerajaan memperuntukan subsidi sejumlah RM155 juta untuk pemberian tambang percuma, iaitu RM140 juta untuk pengangkutan awam kendalian Rapid KL, dan RM15 juta bagi KTM Komuter laluan Lembah Klang, laporan Bernama.

Tambahnya lagi, dengan adanya tambang percuma selama sebulan ini, ia dapat mengurangkan beban kewangan para pengguna, selain menggalakkan lebih ramai pengguna memilih untuk menaiki pengangkutan awam di sekitar Lembah Klang.

Tambang percuma selama sebulan diberikan untuk penumpang KTM Komuter mulai hari ini – Ismail Sabri

Ketika ditanya oleh pihak media, adakah kerajaan akan memberikan harga istimewa bagi pengangkutan awam selepas tambang percuma ini tamat, beliau menjawab, semuanya akan diputuskan selepas tempoh sebulan berakhir.

Beliau berkata demikian selepas melancarkan perkhidmatan MRT Laluan Putrajaya Fasa Satu yang mula beroperasi jam 3 petang ini. MRT Laluan Putrajaya bagi fasa pertama ini melibatkan jajaran sepanjang 17.5 km dan memiliki keseluruhan 12 stesen, dengan sembilan stesen baharu yang menyertai tiga stesen sedia ada yang bersambung dengan MRT Laluan Kajang.

Tiga stesen sedia ada adalah Kwasa Damansara, Kampung Selamat dan Sungai Buloh. Dari setsen berkenaan, laluan akan melalui MRR2 ke Kepong. Stesen baharu yang terlibat ialah Damansara Damai, Sri Damansara Barat, Sri Damansara Sentral, Sri Damansara Timur, Metro Prima, Kepong Baru, Jinjang, Sri Delima dan Kampung Batu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

 

Add a comment

required

required