Honda HR-V 2022 di M’sia — 1.5L NA, 1.5L Turbo, e:HEV hibrid; Honda Sensing, jangka RM120-RM140k

Honda HR-V 2022 di M’sia — 1.5L NA, 1.5L Turbo, e:HEV hibrid; Honda Sensing, jangka RM120-RM140k

Honda HR-V 2022 kini sudah mula ditunjuk di Malaysia, dengan penampilan pertamanya dilakukan dalam acara pratonton kepada pelanggan hujung minggu ini di lima premis pengedar berasingan, sebagai yang pertama dalam siri jelajah untuk merancakkan tarikan minat terhadap SUV ini sebelum pelancaran rasminya kelak.

Kenderaan yang ditunjukkan adalah dari versi pra-produksi, dan tiada sebarang fotografi dibenarkan. Namun, ia memberi petunjuk kepada barisan model dan pilihan enjin yang bakal ada dalam pasaran tempatan. Empat gred varian bagi HR-V generasi ketiga ini akan dijual di Malaysia, terdiri daripada 1.5L S, 1.5L E, 1.5L V dan yang paling tinggi, 1.5L e:HEV RS.

Seperti juga versi hibrid untuk City sedan dan hatchback, HR-V hibrid menampilkan sistem i-MMD, yang menggabungkan enjin 1.5 liter NA kitaran Atkinson (105 PS/127 Nm) dengan dua motor, dengan yang paling besar menjana 131 PS dan 253 Nm. Sistem ini merupakan lonjakan besar berbanding versi hibrid HR-V yang sebelum ini dengan sistem i-DCD, yang berfungsi lebih kepada EV “range extender”.

Honda HR-V 2022 di M’sia — 1.5L NA, 1.5L Turbo, e:HEV hibrid; Honda Sensing, jangka RM120-RM140k

Dua varian seterusnya, Grade E dan V pula menggunakan unit L15C 1.5 liter VTEC Turbo yang menghasilkan 177 PS dan 240 Nm, sementara S yang paling asas menerima unit Earth Dreams 1.5 liter NA i-VTEC yang menawarkan 121 PS dan 145 Nm tork; enjin yang sama dengan City sedan dan hatchback. Ini bermakna, Malaysia akan menerima tiga pilihan enjin untuk HR-V 2022 ini, berbeza dengan Thailand yang hanya ada versi hibrid. Indonesia pula hanya ada enjin 1.5 NA dan turbo, tanpa versi hibrid.

Dari segi kelengkapan, antara yang sudah boleh disahkan adalah semua varian HR-V terbaru ini akan dilengkapi dengan Honda Sensing, skrin sentuh lapan-inci di tengah (dengan sistem audio dan empat pembesar suara untuk S dan E, dan lapan pembesar suara untuk V dan RS) dan lampu utama LED sebagai ciri standard.

Honda HR-V 2022 di M’sia — 1.5L NA, 1.5L Turbo, e:HEV hibrid; Honda Sensing, jangka RM120-RM140k

Selebihnya, Grade S, E dan V datang dengan pendingin zon tunggal, manakala RS datang dengan sistem dwi-zon — semua varian lengkap dengan corong pendingin di belakang. S dan E pula datang dengan kerusi balutan fabrik, sementara V dan RS dengan balutan kulit.

Bagi rim, S dan E dilengkapi rim saiz 17-inci (dengan tayar Goodyear Assurance Triplemax 2 215/60), manakala V dan RS dengan rim 18-inci (Continental Ultra Contact UC6 225/50).

Harga bagi HR-V 2022 belum diumumkan, tetapi perunding jualan di empat lokasi yang kami kunjungi meramalkan harganya akan bermula di sekitar RM120k hingga RM140k. Terus perhatikan ruang ini untuk perincian lanjut mengenai SUV ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

  • Redzuan on Jun 21, 2022 at 8:50 am

    Menarik, bagaimana pula versi hybrid CR-V? Adakah akan tiba dalam masa terdekat?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Bagi saya,design belakang terlalu simple,lampu backlamps hanya straight, satu garisan lurus tanpa ada wujud element2 tambahan decoration.Jika dilihat CRV,lampu belakang ada juga unsur2 stylish juga dan ada sedikit lekukan lampu.Namun,lain orang lain pula pendapatnya.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required