Kia Carnival CKD 2022 – AEB, ADAS dan sistem bunyi Bose 12-pembesar suara, 7- dan 8-tempat duduk

Kia Carnival CKD 2022 – AEB, ADAS dan sistem bunyi Bose 12-pembesar suara, 7- dan 8-tempat duduk

Baru-baru ini pengedar Kia AZ Master Motor telah mengumumkan menerusi Facebook mengenai Kia Carnival versi pemasangan tempatan (CKD) telah pun dibuka tempahan, malah turut memberikan harga jangkaan untuk MPV tersebut, yang ditawarkan dengan tujuh- dan lapan-tempat duduk.

Terkini, pengedar yang sama telah mendedahkan beberapa spesifikasi untuk varian termasuk kelengkapan yang diberikan. Barisan Carnival CKD ini merangkumi lapan-tempat duduk spesifikasi pertengahan, lapan-tempat duduk spesifikasi tertinggi dan tujuh-tempat duduk spesikasi tertinggi.

Bagi ciri kelengkapan, paparan instrumen digital 12.3-inci yang tiada pada unit CBU 11-tempat duduk, tapi bakal diberikan untuk versi spesifikasi tertinggi. Manakala versi lapan-tempat duduk spesifikasi pertengahan kekal dengan kluster instrumen analog dengan paparan LCD pelbagai-info 4.2-inci.

Kia Carnival CKD 2022 – AEB, ADAS dan sistem bunyi Bose 12-pembesar suara, 7- dan 8-tempat duduk

Elemen pencahayaan belakang untuk veesi CKD ini ditampilkan dengan unit LED (mentol bagi CBU) untuk semua varian, manakala enam-pembesar suara pada model CBU telah ditambah ke unit 12-pembesar suara bersama sistem bunyi Bose juga untuk ketiga-tiga varian.

Sama seperti CBU, lapan-tempat duduk spesifikasi pertengahan menampilkan larasan manual untuk lampu utama dan konfigurasi tempat duduk untuk kedua-dua varian termasuk pelbagai-fungsi, larasan gelangsar bagi tempat duduk barisan kedua, sementara barisan ketiga dengan bentangan 60:40. Upholstery untuk kedua-dua varian dalam material kulit buatan, sama seperti model CBU.

Manakala varian lapan-tempat duduk spesfikasi tertinggi menerima ciri tambahan, termasuk dwi bumbung suria larasan kuasa, pencahayaan dalaman LED, tempat duduk hadpaan dengan fungsi aliran udara dan pemanas serta memori. Bagi varian tujuh-tempat duduk spesifikasi tertinggi pula menerima balutan kulit dan juga menampilkan laluan tengah untuk akses ke tempat duduk Premium pada barisan kedua.

Ciri tambahan yang paling signifikan untuk Carnival versi CKD ini ialah kedua-dua versi spesifikasi tertinggi didatangkan dengan ADAS, yang tidak diberikan untuk versi 11-tempat duduk CBU (dan kini, pada lapan-tempat duduk spesifikasi pertengahan). Ciri bantuan pemandu turut ditambahkan dengan brek kecemasan sendiri (FCA) dengan pengesan membelok di persimpangan, kawalan kelajuan pintar (SCC), bantuan mengelak pelanggaran titik buta (BCA), bantuan pengelak pelanggaran trafik lintasa belakang (RCCA), bantuan ikut lorong (LFA), bantuan kekal lorong (LKA), amaran perhatian pemandu (DAW) dan bantuan lampu tinggi (HBA).

Bagi penjana kuasanya, Carnival CKD dikekalkan dengan enjin sedia ada iaitu 2.2 liter VGT turbodiesel Smartstream R, yang mampu memberikan output 202 PS (199 hp) pada 3,800 rpm dan tork 440 Nm dari 1,750 hingga 2,750 rpm dan dipadankan dengan kotak gear automatik lapan-kelajuan dengan pacuannya disalurkan ke roda hadapan.

Harga bagi Carnival CKD ini dijangka antara RM235,000 hingga RM260,000, sedikit tinggi berbanding unit CBU sedia ada yang berharga RM196,341. Konfigurasi 11-tempat duduk diklasifikasikan sebagai kenderaan komersil, sekaligus didatangkan dengan cukai yang lebih rendah. Baca ulasan pandu uji Carnival 2022 versi CBU menerusi Pautan INI.

GALERI: 2022 Kia Carnival CBU 2022 11-tempat duduk di Malaysia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required