Mazda MX-30 EV diperkenalkan di Malaysia — varian Mid dan High, serahan pada Q4, harga dari RM199k

Mazda MX-30 EV diperkenalkan di Malaysia — varian Mid dan High, serahan pada Q4, harga dari RM199k

Selepas dipertontonkan pertama kali April lalu, Bermaz Motor kini memperkenalkan secara rasmi model elektrik sepenuhnya Mazda MX-30 untuk pasaran tempatan. Ia merupakan unit yang diimport sepenuhnya dari Jepun, dan dijual pada harga bermula RM198,780. Serahan untuk pasaran tempatan pula dijangka akan dilakukan bermula suku keempat tahun ini.

Ketika pelancaran, terdapat dua varian MX-30 ditawarkan, iaitu MX-30 EV Mid dan MX-30 EV High, dengan perbezaan antara keduanya melibatkan kelengkapan yang ditawarkan. Kedua-duanya berkongsi sistem janaan yang sama; terdiri daripada bateri lithium ion 35.5 kWh, 355 volt serta motor elektrik berkuasa 145 PS (143 hp atau 107 kW) dan 271 Nm tork, yang dipadankan bersama transmisi satu kelajuan.

Penggerak elektrik yang digunakan pada MX-30 ini dipanggil sebagai e-Skyactiv, di mana ia terdiri daripada bateri lithium ion 35.5 kWh, 355 volt serta motor elektrik berkuasa 145 PS (143 hp atau 107 kW) dan 271 Nm tork, yang dipadankan bersama transmisi satu kelajuan. Bagi prestasi, model ini boleh melakukan pecutan 0-100 km/j dalam masa 9.7 saat, dengan kelajuan maksimum 140 km/j manakala untuk jarak gerak, dengan cas penuh, ia boleh bergerak sejauh 199 km.

Mazda MX-30 EV diperkenalkan di Malaysia — varian Mid dan High, serahan pada Q4, harga dari RM199k

Untuk pengecasan, MX-30 datang dengan pengecas AC Type 2 yang boleh digunakan sehingga 6.6 kW, dan apabila menggunakan wallbox pada kadar maksimum, baterinya akan mengambil masa lima jam untuk penuh. Sebagai alternatif, terdapat juga pengecas pantas DC dengan soket CCS2, yang boleh menaikkan kadar bateri dari kosong ke 80% dalam masa 36 minit menggunakan input 40 kW.

Berkongsi platform SkyActiv-Vehicle Architecture yang sama, serta saiz yang hampir dengan CX-30, model ini mempunyai ukuran dimensi 4,395 mm panjang, 1,795 mm lebar, 1,570 mm tinggi, dengan jarak antara roda 2,655 mm — hampir sama dengan saiz CX-30, cuma lebih tinggi 30 mm. Beratnya adalah 1,645 kg, sama bagi kedua-dua varian.

Antara kelengkapan standard luaran termasuklah lampu utama LED, DRL LED, lampu belakang kombinasi LED Signature di belakang serta lampu kabus dan lampu undur LED. Turut disediakan ialah sensor pengilap cermin dan sistem tanpa kunci, serta empat sensor parkir di depan dan enam di belakang. Kedua-dua varian menggunakan rim 18-inci dengan tayar 215/55.

Mazda MX-30 EV diperkenalkan di Malaysia — varian Mid dan High, serahan pada Q4, harga dari RM199k

Menggunakan rekaan papan pemuka yang lebih mendatar dan bergaris lurus, MX-30 turut dipasang dengan tiga skrin iaitu untuk panel instrumen (TFT 7.0-inci LCD), infotainmen dan pengawal suhu (unit di bawah, berhampiran tombol gear). Bahagian kabin ini juga ada menggunakan bahan kitar semula termasuk pada tempat duduk dan panel pintu.

Kelengkapan lain untuk kedua-dua varian termasuklah kawalan pendingin dua zon, brek parkir elektronik, lampu dalaman LED, paddle shifter, head-up display, stereng dan tombol gear balutan kulit, suis kawalan audio di stereng dan skrin sentuh 8.8-inci untuk sistem infotainmen Mazda Connect dengan sokongan Apple CarPlay dan Android Auto.

MX-30 EV Mid menerima sistem audio lapan-pembesar suara, kerusi balutan fabrik, kerusi depan larasan enam-hala dan kamera undur. Varian High pula ada 12-pembesar suara dengan sistem bunyi Bose. Selain itu, varian lebih tinggi itu juga diberikan kerusi balutan kombinasi fabrik dan kulit dengan larasan lumbar dua-hala, dua momori untuk kedudukan kerusi serta fungsi pemanas. Kamera undur untuk varian ini pula memaparkan tinjauan 360-darjah, serta ada sunroof larasan elektrik.

Untuk sistem keselamatan, ia dilengkapi dengan tujuh beg udara, ABS, EBD, Brake Assist, Dynamic Stability Control, Traction Control dan ISOFIX. Bagi sistem bantuan pemandu, kereta ini dilengkapi dengan i-Activesense yang terdiri daripada AEB, fungsi Start/Go dengan kawalan melayar adaptif Mazda, penggera perhatian pemandu, peninjau titik buta, penggera lintasan trafik di belakang, sistem bantuan mengekalkan lorong, amaran penukaran lorong — semuanya standard untuk kedua-dua varian.

Varian Mid datang dengan lampu depan adaptif (AFS) dan kawalan lampu tinggi, sementara varian High menerima lampu utama LED adaptif (ALH), amaran lintasan trafik depan serta sokongan melayar dan trafik (CTS).

Mazda MX-30 EV diperkenalkan di Malaysia — varian Mid dan High, serahan pada Q4, harga dari RM199k

Daripada aspek praktikaliti, MX-30 menyediakan ruang but 332 liter manakala tempat duduknya pula boleh dilipat 60:40 untuk menjadikan ruang keseluruhan 1,137 liter. Tiada ruang kosong di bawah hud kerana ia digunakan untuk menempatkan motor elektrik serta kelengkapan lain.

Lima pilihan warna ditawarkan; Polymetal Gray dan Machine Gray, serta pilihan dua-tona warna Jet Black Mica (dengan tiang warna perak), Zircon Sand (dengan bumbung hitam) dan Soul Red Crystal (dengan bumbung hitam).

Mazda MX-30 datang dengan jaminan lima-tahun atau 100,000 km, yang mana dulu dan bateri pula dengan jaminan lapan-tahun atau 160,000 km. Mereka yang berminat boleh membuat tempahan untuk MX-30 ini di Mazda Glenmarie bermula hari ini.

Pratonton Mazda MX-30 EV

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required