Proton Persona Premium 2022 – tiada lagi bumbung hitam, harga kekal sama; RM55,800 dengan SST

Proton Persona Premium 2022 – tiada lagi bumbung hitam, harga kekal sama; RM55,800 dengan SST

Proton telah pun membuat satu perubahan kecil untuk model Persona 1.6L Premium CVT, iaitu tidak lagi menawarkan bumbung berwarna hitam pada sedan segmen-B varian paling tinggi tersebut.

Namun tiada sebarang perubahan harga diumumkan di mana ia masih dijual pada harga atas jalan tanpa insuran RM54,900 tanpa cukai jualan dan servis (SST) sekiranya anda sempat untuk menempahnya hari ini, atau RM55,800 dengan SST bermula esok kerana insentif ‘cuti cukai’ yang ditawarkan oleh kerajaan tersebut telah pun tamat.

Tiada sebarang perubahan untuk perincian lain, di mana Persona Premium masih menerima lampu hadapan LED automatik, lampu nyalaan siang LED, rim aloi 16-inci dua-tona dan lip spoiler pada penutup but belakang untuk bahagian luaran.

Perincian lain yang turut dikekalkan termasuk sistem kemasukan tanpa kunci dengan butang penghidup enjin, upholsteri kulit sintetik berwarna perang, skrin sesentuh lapan-inci untuk sistem infotainmen yang berfungsi dengan OS Atlas, paparan pelbagai informasi berwarna, empat pembesar suara, enam beg-udara dan kawalan kestabilan elektronik.

Proton Persona Premium 2022 – tiada lagi bumbung hitam, harga kekal sama; RM55,800 dengan SST

Ia juga masih menerima enjin 1.6 liter Campro VVT empat-silinder berkuasa 107 hp pada takat 5,750 rpm dan tork maksima 150 Nm pada takat 4,000 rpm, digandingkan dengan kotak gear CVT automatik dari Punch untuk memacu roda hadapan.

Persona menerima satu lagi versi facelift tahun lalu bersama kembar hatchbacknya, Proton Iriz. Ia kini tampil dengan logo baharu Proton pada semua tempat sepatutnya termasuk pada roda stereng, konsol tengah pada papan pemuka yang mengubah posisi liang penghembus udara dan skrin infotainmen yang kini lebih besar dan ‘terapung’, diberikan suis kawalan pendingin hawa baharu dan pelbagai lagi.

Kotak gear juga telah menerima perisian dan talaan baharu di mana ia kini memberikan fungsi mod Eco sebenar, serta mod SAT yang memberikan tukaran gear maya seperti kotak gear AT konvensional sekiranya pedal pendikit dikerah sepenuhnya.

Proton Persona 2022 1.6L Premium CVT

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required