Honda ADV 160 tiba di Indonesia – enjin 156.9 cc baru, sistem kawalan cengkaman, ABS, ruang simpanan 30L

Honda ADV 160 tiba di Indonesia – enjin 156.9 cc baru, sistem kawalan cengkaman, ABS, ruang simpanan 30L

Akhirnya hari ini, PT Astra Honda Motor melancarkan secara rasmi Honda ADV 160 untuk pasaran Indonesia, dengan ditawarkan dalam dua versi iaitu CBS dan ABS + HSTC, pada harga masing-masing 36 juta rupiah (RM10,624) dan 39.25 juta rupiah (RM11,583).

Tidak banyak perubahan kosmetik yang dilakukan pada skuter ala adventure ini, dengan lampu hadapan dan belakang yang kelihatan masih lagi sama, tetapi panel tepi, dari hadapan hingga ke belakang adalah sedikit berbeza. Selain daripada itu, model baru ini juga ditambah dengan penghadang angin hadapan yang boleh dilaras dua kedudukan serta pengecas USB di bahagian ruang simpanan kecil bawah pemegang.

Perubahan lain yang dilakukan adalah tinggi tempat duduk, yang dijadikan lebih rendah untuk menyenangkan pengguna, ruang simpanan bawah tempat duduk bertambah besar dua liter menjadi 30 liter serta rekaan panel meter digital baru.

Naik taraf paling utama pada ADV 160 ini, seperti yang dapat dilihat melalui namanya adalah enjin satu silinder suntikan bahan api 156.9 cc eSP+ yang dipadankan bersama transmisi CVT untuk menghasilkan kuasa 15.8 PS pada 8,500 rpm dan 14.7 Nm tork pada 6,500 rpm. Kuasa ini adalah sama seperti Vario 160 dan Air Blade 160 yang menggunakan enjin sama.

Untuk versi ABS, selain sistem brek anti kunci yang dilaksanakan melalui tetapan cakera depan dan belakang, ia juga ditambah dengan sistem kawalan cengkaman HSTC yang boleh mengelakkan gelinciran pada roda belakang serta lampu amaran kecemasan (Emergency Stop Signal).

Kelengkapan lain skuter ini masih lagi sama seperti ADV 150 yang diperkenalkan kali pertama pada tahun 2019, termasuk fork teleskopik di hadapan, dua penyerap hentak Showa di belakang dengan tabung gas, rim 14 inci di hadapan dengan tayar 110/80, rim 13 inci di belakang dengan tayar 130/70, lampu hadapan LED serta sistem kunci pintar.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required