Perodua Alza 2022 dalam Teaser #6 — pilih antara tiga mod pemanduan di stereng; Eco, Normal dan Power

Perodua Alza 2022 dalam Teaser #6 — pilih antara tiga mod pemanduan di stereng; Eco, Normal dan Power

Perodua sekali memberi petunjuk kepada MPV Alza 2022 melalui video produk terbaru yang dikeluarkan. Ini merupakan yang keenam dari siri video yang sama, dan kali ini ia memberi penekanan terhadap mod pemanduan yang dimiliki oleh Alza.

Drive Mode ini disediakan untuk varian H dan AV sahaja, dan ia membolehkan pemandu memilik antara Eco, Normal dan Power. Perodua mencadangkan Eco untuk jalan jauh, Normal untuk dalam bandar dan Power untuk jalan berbukit. Itu hanya cadangan, terserah kepada anda untuk bila ingin menggunakannya.

Dengan beberapa mod pemanduan ini, ia adalah peningkatan daripada sekadar mod PWR yang ada sebelum ini sebagai gandingan kepada kotak gear D-CVT yang ada, misalnya pada Ativa dan Myvi. Ia sepenuhnya melibatkan pemetaan sisten janaan kuasa, atau mungkin juga melibatkan berat stereng. Mod ini boleh ditukar melalui butang “Drive” pada jejari sebelah kanan stereng, seperti pada Ativa.

Butang pada stereng lainnya juga sama seperti yang ada pada Ativa, memandangkan Alza AV juga hadir dengan kawalan melayar adaptif dan kawalan mengekalkan lorong (ASA dengan amaran penukaran lorong adalah ciri standard untuk semua varian). Panel meter yang kelihatan juga mirip seperti yang ada pada Ativa H/AV.

Apa yang unik adalah ruang dalaman Alza dalam dua-tona hitam-merah gelap, berbeza dari merah cerah pada Myvi AV. Warna merah berkenaan juga ada pada panel pintu Alza, dan mungkin hanya untuk AV. Untuk papan pemuka X dan H, kita boleh jangkakan semuanya dalam warna hitam.

Dalam video teaser sebelum ini, ia menunjukkan peninjau panoramik 360-darjah dan pengaktifan butang sterengnya, tata letak tempat duduk 2-3-2 dan kaedah lipatan kerusinya, brek parkir elektronik dengan Auto Brake Hold (yang pertama untuk Perodua) serta elemen rekaan luarannya (lampu utama LED dengan lampu tinggi adaptif, rim aloi dua-tona dll).

Bakal dilancarkan tidak lama lagi, semua varian Alza, termasuk yang paling asas 1.5X dan pertengahan 1.5H, akan menggunakan enjin 1.5 liter NA empat-silinder Dual VVT-i dan D-CVT. Harga anggaran bermula dari RM62,000 atas jalan tidak termasuk insuran bagi 1.5X, hingga RM68,000 bagi 1.5H dan RM75,000 bagi 1.5AV.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required