Iklan teaser terbaru Perodua Alza — tunjuk corong pendingin belakang dan kedudukan lebih rendah

Iklan <em>teaser</em> terbaru Perodua Alza — tunjuk corong pendingin belakang dan kedudukan lebih rendah

Tak berapa lama sejak iklan teaser Perodua Alza 2022 terbaru ditunjuk, kini ada beberapa lagi susulan sama dikeluarkan menjelang pelancaran rasmi MPV berkenaan.

Dua iklan yang paling baru misalnya memberi tumpuan kepada ruang penumpang belakang Alza. Satu daripadanya memaparkan tentang corong udara siling yang dihalakan terus kepada penumpang barisan kedua dan ketiga.

Dalam satu paparan ruang dalaman itu, kita juga boleh melihat tombol kawalan bagi kelajuan kipas bagi blower belakang. Tetapan ini hampir sama dengan apa yang ada pada Avanza, yang menjadi asas kepada Alza baru ini. Model terdahulu Alza tidak mempunyai corong udara belakang ini.

Iklan <em>teaser</em> terbaru Perodua Alza — tunjuk corong pendingin belakang dan kedudukan lebih rendah

Turut boleh dilihat ialah alas bumbung warna kelabu dan sebahagian daripada papan pemuka; yang kedua ini kelihatan sama seperti rekaan yang ada pada Avanza, dengan sebuah skrin sentuh terletak di atas corong udara dan suis kawalan digital untuk pendingin.

Sementara itu, teaser #9 sebelum itu pula menunjukkan hal praktikalitinya, terutama untuk masuk ke barisan ketiga. Perodua memaklumkan, Alza mempunyai kedudukan yang lebih rendah dengan jarak kelegaan tanah 160 mm — sebagai perbandingan, Avanza di Indonesia misalnya mempunyai jarak kelegaan tanah 205 mm untuk varian 1.5L.

Kedudukan lebih rendah ini didakwa akan memberikan lebih kestabilan kepada MPV ini. Berdasarkan video berkenaan, kelihatan seperti ruang yang tersedia agak luas untuk memudahkan keluar-masuk barisak ketiga, dengan sebahagian daripad kerusi barisan kedua dilipatkan — sekurang-kurangnya mudah untuk kanak-kanak.

Bagi teaser #8 pula, ia menunjukan peninjau panoramik 360-darjah pada Alza, yang merupakan ciri pertama kali diperkenalkan oleh Perodua bersama dengan brek parkir elektrik. Ciri berkenaan membantu pemandu mengendali kenderaan di ruang sempit.

Akhir sekali, teaser #7 adalah tentang enjin 2NR-VE 1.5 liter NA empat-silinder yang digunakannya, dengan penarafan EEV serta motor Dual VVT-i yang didakwa mampu memberikan bacaan penggunaan minyak 22 km/l mengikut Malaysian Driving Cycle (MDC).

Harga anggaran untul Alza baru ini ialah RM62,000 bagi varian X, RM68,000 bagi H dan RM75,000 bagi AV. Ini harga atas jalan tidak termasuk insurans untuk Semenanjung. Jika ingin tahu lebih lanjut tentang Alza 2022 yang bakal dilancarkan tak lama lagi ini, boleh rujuk di sini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required