Toyota Crown 2023 diperkenalkan sebagai model siri baharu – empat pilihan gaya badan, dua enjin hibrid

Toyota Crown 2023 diperkenalkan sebagai model siri baharu –  empat pilihan gaya badan, dua enjin hibrid

Dengan 15 generasi dan cecah usia 67 tahun, Toyota Crown kini memasuki era baharu di mana kini ia tidak lagi ‘dilahirkan’ dalam bentuk sedan semata-mata tetapi telah diberikan anjakan paradigma dan beralih ke ‘kehidupan’ siri serba baharu dengan diberikan empat pilihan gaya badan iaitu Crossover, Sport, Sedan dan juga Estate.

Pasukan pembangunan yang bertanggungjawab memberikan ‘kehidupan’ baharu bagi Crown ini telah melalui proses pemeriksaan semula secara menyeluruh, dan dalam terjemahan Toyota sendiri, Crown ‘keluar dari kepompongnya’ bagi memenuhi trend semasa, sekaligus memburu kembali perhatian kepelbagaian pelanggan.

Digambarkan oleh Toyota, Crossover menjadi gaya baharu yang dikombinasikan dengan sedan bersama sentuhan SUV, manakala Sport pula menawarkan “pengalaman pemanduan yang sporty“. Untuk Sedan pula, disasarkan menjadi perhatian di bawah segmen yang dipacu pemandu dan Estate digambarkan sebagai kepelbagaian fungsi SUV dengan atmosfera yang matang.

Toyota Crown 2023 diperkenalkan sebagai model siri baharu –  empat pilihan gaya badan, dua enjin hibridToyota Crown 2023 diperkenalkan sebagai model siri baharu –  empat pilihan gaya badan, dua enjin hibrid

Barisan Toyota Crown 2023. Kiri-Kanan: Crossover, Sport, Sedan, Estate – Klik untuk besarkan

Mengikut perancangan pengeluarnya, versi Crossover ini bakal diperkenalkan di pasaran terlebih dahulu, bakal mula dijual di Jepun pada musim luruh ini, dan menyasarkan Crown bakal dijual di 40 buah negara.

Dibina dengan kejuruteraan TNGA-K bentangan enjin-melintang, Crown 2023 ini berbeza dari generasi sebelumnya yang menggunakan ‘hip point’ yang lebih tinggi untuk memudahkan penumpang masuk dan keluar, serta pandangan yang lebih baik. Manakala bentuk baharu bagi kerangkanya membolehkan ia menambah ruang kepala untuk bahagian hadapan dan belakang yang lebih luas. Manakala tugas suspensi kini dikendalikan oleh topang MacPherson di hadapan, dan larasan multi-link di belakang.

Bagi penjana kuasanya pula, Crown 2023 ini akan menampilkan sepasang enjing hibrid AWD, bermula dengan Crossover X yang diberikan enjin hibrid unit A25A-FX5 2.5 liter naturally-aspirated bakal dijual pada harga 4,350,000 yen (RM139,450), meningkat ke 5,700,000 yen (RM182,747) untuk Crossover G dengan pakej Advanced dan Leather package. Penjana kuasa ini juga akan dipadakan dengan continuously variable transmission (CVT).


Toyota Crown 2023, pasaran Jepun

Versi yang lebih tinggi ialah Crossover RS dengan enjin hibrid T24A-FTS 2.4 liter empat-silinder sebaris turbo petrol dan E-Four Advanced, yang berharga dari 6,050,000 yen (RM193,943) hingga 6,400,000 yen (RM205,163) untuk pakej kemasan Advanced. Penjana kuasa ini dipadankan dengan kotak gear automatik Direct Shift enam-kelajuan.

Di Amerika Syarikat (USA), di mana Crown 2023 juga dilancarkan di sana, penjana kuasa 2.4 liter turbo hibrid mengekalkan nama Hybrid Max dengan kombinasi kuasa cecah 340 PS, dan ditala untuk puncak tork antara 2,000 hingga 3,000 rpm.

Varian yang ditawarkan di pasaran USA ialah XLE, Limited dan Platinum, dan Hybrid Max 2.4 liter turbo hibrid adalah eksklusif untuk varian kemasan Platinum. Bagi pek kemasan XLE, ia diberikan penjana kuasa 2.5 liter hibrid e-Four, tiga mod pemanduan, aloi 19-inci, tempat duduk hadapan dalam fabrik Softex dengan larasan kuasa dan fungsi pemanas dan unit infotainmen skrin sesentuh Toyota Multimedia System dengan enam pembesar suara.

Seterusnya, varian Limited pula memiliki ciri yang sama dengan XLE, tetapi ada kelengkapan tambahan termasuk lampu utama LED multibeam, bumbung panoramik, tempat duduk kulit (pemanas dan aliran udara untuk hadapan, dan pemanas untuk belakang), audio JBL 11-pembesar suara, penderia parkir dan pengelap cermin dengan penderia hujan, dan brek trafik lintasan belaang. Untuk pek Advanced Technology pula ditambah dengan roda aloi 10-jejari 21-inci, kamera pandangan-mata burung dan kunci digital.

Toyota Crown 2023, pasaran USA

Varian tertinggi untuk pasaran USA ialah Platinum dengan penjana kuasa 2.4. liter hibrid turbo petrol dan Hybrid Max, turut dilengkapi dengan ciri yang sama dengan dua varian di bawahnya, tetapi ditambah lagi dengan Adaptive Variable Suspension, enam mod pemanduan, Advanced Park dan roda aloi dua-tona 10-jejari yang unik.

Selain itu, Platinum turut ditawarkan dengan kemasan warna luaran dua-tona, dengan warna hitam ditampilkan pada bahagian bonet, bumbung dan but, serta dipadankan sama dengan warna Oxygen White, Heavy Metal, Supersonic Red atau kemasan Bronze Age.

Semua varian bagi Crown 2023 untuk USa turut menerima Toyota Safety Sense 3.0 secara standard, yang merangkumi Sistem Pra-pelanggaran dengan pengesan pejalan kaki, Kawalan Kelajuan Radar Dinamik (DRCC), Kepekaan Ketibaan Lorong dengan Bantuan Stereng, dan Bantuan Mengesan Lorong, Bantuan Isyarat Jalan dan pengingatan tali pinggang keledar untuk tempat duduk belakang. Kit keselamatan lain yang turut diberikan termasuk paparan titik buta, kepekaan trafik lintasan belakang dan kawalan bantuan mula mendaki.

Dikeluarkan di kilang Motomachi dan Tsutsumi di Jepun, Toyota Crown 2023 akan mula dijual di Negara Matahari Terbit ini pada musim luruh ini, sementara bagi pasaran USA pula, ia juga akan sampai sebelum 2022 berakhir, ujar Toyota.

GALERI: Toyota Crown 2023, pasaran US

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required