Kia Carnival CKD 2022 – produksi di Kulim bermula bagi versi 7- dan 8-tempat duduk, 3 varian ditawarkan

Kia Carnival CKD 2022 – produksi di Kulim bermula bagi versi 7- dan 8-tempat duduk, 3 varian ditawarkan

Kia Malaysia, yang dikendalikan hasil kerjasama antara Kia Corporation dan Bermaz Auto (BAuto), telah mengumumkan Kia Carnival CKD 2022, yang merupakan model Kia pertama diproduksi di bawah kerjasama ini, akan memulakan pengeluarannya di kilang Inokom, yang terletak di Kulim, Kedah.

Syarikat ini berkata, Carnival pemasangan tempatan, yang telah dipertontonkan awal bulan ini, dijadualkan akan dilancarkan secara rasmi tidak lama lagi. Seperti yang dijangka sebelum ini, MPV dengan konfigurasi tujuh- dan lapan-tempat duduk ini akan ditawarkan dengan tiga varian.

Harga rasmi bagi ketiga-tiga varian telah pun bocor awal bulan ini. Harganya bermula RM231,229 atas jalan tanpa insurans bagi varian 2.2D 8-tempat duduk, diikuti dengan 2.2D 8-tempat duduk High pada RM247,229. Manakala untuk 2.2D 7-tempat duduk High pula ditawarkan pada harga RM261,229 atas jalan tanpa insurasn.Carnival CKD ini didatangkan dengan waranti lima-tahun/100,000 km dan pakej penyelenggaran.

Kesemua varian dijanakan oleh enjin 2.2 liter Smartstream D2.2 empat-silinder turbodiesel, sama seperti versi CBU dengan 11-tempat duduk. Outputnya adalah 202 PS pada 3,800 rpm dan 441 Nm dari 1,750 hingga 2,750 rpm, dengan pacuannya dihantar ke roda depan melalui kotak gear automatik lapan-kelajuan, yang turut dilengkapi penukar gear.

Kit luarannya termasuk lampu utama LED automatik, roda aloi dua-tona jejari-Y 18-inci, rel bumbung warna perak, sementara ciri dalaman termasuk sistem bunyi Bose 12-pembesar suara dan skrin sesentuh infotainmen 12.3-inci, manakala versi High pula turut diberikan paparan instrumen digital 12.3-inci.

Selain itu spesifikasi kelengkapan bagi model asas masih sama dengan versi CBU, termasuklah kemasukan tanpa kunci, butang penghidup enjin, tempat duduk hadapan larasan-kuasa lapan-hala, upholstery kulit tiruan, pengecas tanpa wayar Qi, sistem kamera 360-darjah, tirai mentari manual untuk pintu gelangsar dan perehat tangan pada tingkap sisi serta pintu gelangsar dan pintu tailgate bukaan bebas-tangan.

Varian spesifikasi High turut menerima ciri tambahan termasuk dwi bumbung suria, tempat duduk pemandu dengan fungsi memori dan pengaliran udara serta haba panas, dengan versi tujuh-tempat duduk diberikan upholstery kulit tulen. Bagi aspek keselamatan, barisan Carnival dilengkapi dengan tujuh beg udara, kawalan kestabilan, pemantauan titik buta, kepekaan trafik lintasan belakang dan pengingatan pemakaian tali pinggang keledar untuk tempat duduk belakang (dengan penderia ultrasonic untuk mengesan penumpang di belakang).

Model High turut menerima ciri keselamatan aktif Kia, Drive Wise, termasuk ciri AEB dengan pengesan lintasan trafik, kawalan melayar adaptif dengan Stop/Go, bantuan ke tengah lorong, bantuan mengekalkan lorong, penghindar titik buta dan perlanggaran lintasan trafik, lampu tinggi automatik dan amaran perhatian pemandu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required