Proton Iriz R5 rangkul naib juara di Rallye National de Fourmies-en-Avesnois, Perancis hujung minggu lalu

Proton Iriz R5 rangkul naib juara di Rallye National de Fourmies-en-Avesnois, Perancis hujung minggu lalu

Hujung minggu lalu, pasukan Proton Motorsports yang dikendalikan oleh Mellors Elliot Motorsport (MEM) telah pun menyertai rali permukaan tar di Perancis, Rallye National de Fourmies-en-Avesnois 2022, menyaksikan pemandu utamanya iaitu Oliver Mellors yang memandu Proton Iriz R5 berjaya merangkul tempat kedua keseluruhan!

Rali ini berlangsung di Nord-Pas-de-Calais, dengan laluan 100% di permukaan asfalt sejauh 131.31 km yang dibahagikan kepada tujuh Special Stage (SS) dan berlangsung selama dua hari, dari 6 Ogos hingga 8 Ogos 2022. Oliver Mellors menunjukkan prestasi yang cukup meyakinkan sejak dari peringkat awal rali berkenaan dengan menghabiskan SS1 di tempat kedua, dengan berada 13.8 saat di belakang pemandu tuan rumah, Sébastien Alemany yang memandu Skoda Fabia R5.

“Ia adalah peringkat yang sukar. Secara jujur, kami memandu dengan baik, Mellors mengejutkan saya,” kata Alemany selepas tamat SS1. “Kereta agak tidak stabil pada laluan ini. Walau bagaimanapun ia masih pagi yang baik. Saya akan terus menyempurnakan pengalaman asfalt saya di Perancis,” kata Ollie Mellors pula.

Proton Iriz R5 rangkul naib juara di Rallye National de Fourmies-en-Avesnois, Perancis hujung minggu lalu

Namun pada SS2, Ollie Mellors jatuh ke tempat ketiga setelah dipintas oleh seorang lagi pemandu Perancis, Frédéric Roussel yang memandu Citroën DS3 R5.

Walau bagaimanapun, Ollie melakukan kejutan pada SS terakhir untuk hari pertama, di mana dia mencatatkan masa terpantas di SS4 meninggalkan Alemany 4.8 saat di belakang. Ini membolehkan Ollie kembali naik ke tangga kedua keseluruhan dengan perbezaan masa 33.7 saat berbanding Alemany.

Cabaran hari kedua menyaksikan Ollie sekali lagi mencatatkan masa terpantas di SS6, manakala di SS5 dan SS7 dia hanya berada di tempat kedua. Ini membolehkan Sébastien Alemany memenangi rali berkenaan, sementara Frédéric Roussel kekal di tempat ketiga sehingga tamat perlumbaan.

Menurut MEM, penyertaan mereka di Rallye National de Fourmies-en-Avesnois ini adalah salah satu persediaan untuk Oliver Mellors bersama juru arahnya, Ian Windress dan juga Proton Iriz R5 bagi mewakili United Kingdom dalam FIA Motorsports Games untuk kategori Rally2 yang juga akan berlangsung di Perancis pada 26 hingga 30 Oktober 2022.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required