Renault Zoe 2022 di Malaysia – dua varian ditawarkan, harga RM163k dan RM175k, jarak gerak 395 km

Renault Zoe 2022 di Malaysia – dua varian ditawarkan, harga RM163k dan RM175k, jarak gerak 395 km

Renault Malaysia telah mendedahkan harga untuk kereta elektrik penuh Renault Zoe, yang kini tiba di Malaysia dalam dua varian, iaitu yang asas, Zoe Zen R110 pada harga RM163,000 dan atasnya, Zoe Intens R135 pada harga RM175,000 tidak termasuk insurans.

Melihat kepada spesifikasi awal yang diletakkan dalam laman web Renault Malaysia, kedua-dua varian menggunakan pacuan dua roda hadapan, dan bateri 52 kWh, dengan Zen R110 mendapat motor elektrik 110 PS/225 Nm dan jarak gerak WLTP 395 km, manakala Intens R135 mendapat motor 135 PS/245 Nm, tetapi dengan jarak gerak yang sedikit berkurang menjadi 386 km.

Masa mengecas Renault Zoe 2022 adalah tiga jam, untuk mencapai tahap penuh dari kosong menggunakan sambungan Type 2 dan pengecas AC 22 kW, sementara apabila menggunakan sambungan Type 2 dengan pengecas 7.4 kW, ia akan mengambil masa 9.5 jam. Jika menggunakan pengecas DC 50 kW dengan sambungan CCS2 pula, bateri boleh mencapai tahap 80%, dari kosong dalam masa 70 minit.

Renault Zoe 2022 di Malaysia – dua varian ditawarkan, harga RM163k dan RM175k, jarak gerak 395 km

Bagi membantu mendapatkan jarak gerak yang lebih baik, Zoe dilengkapi dengan B-mode, untuk mendapatkan penjanaan semula kuasa yang lebih baik serta mengaktifkan pemanduan satu pedal. Turut disediakan adalah penunjuk pemanduan eco, sementara mod Eco pula membantu memperbaiki penggunaan tenaga dengan mengawal fungsi yang menggunakan lebih banyak tenaga.

Untuk bahagian luar, Zoe 2022 pasaran Malaysia dilengkapi dengan lampu utama LED penuh Pure Vision dengan lampu DRL berbentuk C bagi kedua-dua varian, dan ia disertakan dengan lampu penunjuk arah dinamik. Rim adalah unit 16 inci, dibalut tayar 195/55, dan ia dicat satu warna untuk Zen R110, sementara Intens R135 mendapat warna dua tona.

Di dalam, model ini diberikan dengan panel instrumen 10 inci di hadapan pemandu, serta skrin sesentuh Easy Link dengan sambungan Android Auto dan Apple CarPlay. Sambungan lain yang disediakan adalah termasuk Bluetooth, dua soket USB dan AUX, manakala output audio pula disempurnakan oleh enam pembesar suara.

Varian Intens R135 yang merupakan varian tinggi, ditambah dengan kemampuan navigasi luar talian, soket pengecas USB di tempat duduk belakang, pengawal suhu automatik, cermin pandang belakang elektrokromik, kamera undur, cermin sisi boleh lipat serta pengesan jarak hadapan dan belakang.

Pada bahagian dalam, Zen R110 mendapat balutan fabrik, sementara Intens R135 mendapat balutan gabungan kain dan kulit berwarna hitam. Untuk bahagian keselamatan, kedua-dua varian Zoe 2022 diberikan dengan Lane Departure Warning, Lane Keep Assist, Adaptive High Beam, Stability Control, Traction Control, ABS, Brake Assist, Hill Start Assist dan empat beg udara. Varian Intens R135 kemudiannya mendapat tambahan Blind Spot Warning.

Renault Zoe 2022 ditawarkan di Malaysia dalam warna hitam dan putih untuk varian Zen R110, sementara varian Intens R135 ditawarkan dalam warna hitam, biru, ungu dan merah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required