Sedan segmen B Perodua dibayangkan dengan ciri rekaan dari Toyota Vios terbaru, platform DNGA

Sedan segmen B Perodua dibayangkan dengan ciri rekaan dari Toyota Vios terbaru, platform DNGA

Toyota Vios generasi keempat yang baru didedahkan di Thailand (dipanggil sebagai Yaris Ativ) awal bulan lalu menggunakan platform Daihatsu New Global Architecture (DNGA) sama seperti Perodua Ativa dan Alza dalam pasaran kita. Katakanlah kalau Perodua bercadang untuk membuat satu sedan segmen B dengan menggunakan asas daripada Vios terbaru ini, agak-agak bagaimana rupanya?

Jika sukar untuk anda bayangkan, ini dia ada lukisan digital yang dihasilkan oleh Theophilus Chin, yang menunjukkan sebuah sedan Perodua dengan konsep rekaan dari Vios. Seperti yang boleh anda lihat, beliau bukan setakat menukar logo sahaja, tetapi juga bahagian-bahagian lain supaya lebih bersesuaian dengan model lain dalam barisan produk Perodua.

Antara yang dimaksudkan adalah seperti gril lebih besar dengan bahagian dalam seperti Alza, lampu hadapan lebih nipis, kemasan warna perak di sepanjang garisan bonet yang bersambung dengan lampu serta bukaan udara di bucu bampar yang lebih kecil.

Sedan segmen B Perodua dibayangkan dengan ciri rekaan dari Toyota Vios terbaru, platform DNGA

Di bahagian belakang, lampu serta penutup but nampak masih dikekalkan dari Vios, tetapi bampar direka semula untuk mempunyai lekuk yang lebih ke dalam dan bukaan udara hiasan di bucu dijadikan lebih menegak dan nipis. Bahagian bawah bampar pula tidak lagi mempunyai kemasan seperti diffuser.

Apa pendapat anda dengan rekaan sedan Perodua kedua yang dihasilkan oleh Theo ini, dan boleh diletakkan di atas Bezza kerana saiznya yang lebih besar? Adakah ia nampak lebih menarik berbanding Vios baru itu?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required