Hyundai Motor Group kini pengeluar kenderaan ketiga terbesar di dunia mengikut jumlah jualan 1H 2022

Hyundai Motor Group kini pengeluar kenderaan ketiga terbesar di dunia mengikut jumlah jualan 1H 2022

Menurut laporan daripada Korea Times, Hyundai Motor Group kini adalah pengeluar kenderaan ketiga terbesar di dunia (mengikut jumlah jualan), dengan kumpulan syarikat itu mengumumkan beberapa hari lalu mereka berjaya menjual 3.3 juta kenderaan dalam tempoh enam bulan pertama tahun 2022.

Berada di tempat pertama dan kedua mengikut jumlah jualan adalah Toyota dengan catatan 5.1 juta kenderaan terjual dalam tempoh sama, diikuti Volkswagen Group dengan catatan empat juta kenderaan. Menurut laporan itu lagi, pada tempoh sama tahun lepas, Hyundai Motor Group berada di tempat kelima mengikut jumlah jualan.

Kemajuan Hyundai Motor Group dalam pasaran global antaranya berlaku disebabkan oleh masalah pengeluaran yang dihadapi oleh pengeluar lain akibat daripada kekurangan semikonduktor. Memetik kata daripada pakar, laporan Korea Times itu juga mengatakan bahawa Hyundai mencatat penurunan lebih kecil (5.1%) berbanding pengeluar lain pada separuh pertama tahun ini.

Hyundai Motor Group kini pengeluar kenderaan ketiga terbesar di dunia mengikut jumlah jualan 1H 2022

Pengeluar lain yang mengalami penurunan jualan pada separuh pertama tahun ini berbanding tempoh sama tahun lepas adalah Toyota, dengan catatan 6%, Volkswagen 14%, Stellantis 16%, gabungan Renault-Nissan-Mitsubishi 17.3% dan General Motors 18.6%.

Kenaikan kedudukan Hyundai Motor Group turut dibantu oleh peningkatan jualan jenama mewah Genesis mereka, yang mencatat jualan 25,668 unit di Amerika Syarikat, dan ini adalah satu rekod jualan separuh tahun pertama baru bagi jenama tersebut.

Melihat kepada kenderaan elektrik, Hyundai Motor Group menjual 27,000 EV di Amerika Syarikat antara Januari ke Mei tahun ini, sekaligus meletakkan kumpulan syarikat itu di tempat kedua di belakang Tesla, mengikut jumlah jualan. Antara model yang popular adalah Hyundai ioniq 5 dan Kia EV6.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required