Setakat Ogos 2022, sejumlah 51,000 unit Perodua Alza telah ditempah, dan daripada jumlah itu, sebanyak 7,682 unit telah diserahkan kepada pemiliknya. Bagi tempoh singkat setelah pelancarannya pada Julai ini menunjukkan bahawa ia sebuah model yang mendapat sambutan hangat.

Perodua juga pernah mendedahkan yang daripada jumlah tempahan yang diterima setakat awal Ogos lalu, 70% daripadanya adalah bagi versi dengan bodykit dan aksesori GearUp. Mengapa corak ini berlaku untuk Alza, sedangkan ia merupakan aksesori pilihan dengan kos tambahan sekitar RM2.5k bagi yang mahukannya?

Jawapannya mudah. Penampilan Perodua Alza 2022 ini nampak lebih matang dan sangat menarik dengan adanya kit GearUp. Ia tidak nampak berlebihan atau keterluan dan melonjakkan lagi imej sporty atau agresif MPV tujuh-tempat duduk ini.

Semua ini dapat dilihat melalui galeri penuh bagi varian AV dengan GearUp yang kami tunjukkan ini. Lihat dari depan, wajah Alza nampak rendah dan lebar serta tidak terlalu diserabutkan dengan rekaan bampar dengan garis atau bucu yang keterlaluan — DRL bahagian bawahnya hanya hadir dengan kit berkenaan. Dari sisi pula ia nampak ringkas dan panjang dengan kemasan yang memadai.

Dan begitu juga bahagian belakang yang tampil lebih “penuh” berbanding tanpa aksesori itu. Ini juga di bawa ke bahagian dalam, dengan material balutan kerusi dengan tema merah-hitam misalnya, menjadikannya berbeza dan lebih premium. Apa pula pandangan anda tentang penampilan Alza dengan kit Gear Up ini?

Tentang Alza 2022, telah banyak yang kami liputi untuk bacaan dan tontonan anda. Baca juga review penuh kami berkenaan model ini. Jika ingin membuat perbandingan kos selenggara dan pemilikan dalam tempoh tahun, boleh juga merujuk perbandingan antara model pesaingnya atau perbezaan antara barisan model dari Perodua sendiri untuk tahu lanjut tentang MPV ini.