Toyota Vios 2023 kini di Laos – enjin 1.3 liter seperti Myvi, pasaran pertama versi pemanduan sebelah kiri

Toyota Vios 2023 kini di Laos – enjin 1.3 liter seperti Myvi, pasaran pertama versi pemanduan sebelah kiri

Selepas dilancarkan di Thailand bulan lalu, kini model generasi baharu Toyota Vios mula masuk pasaran negara jirannya iaitu Laos. Pengenalan ini secara tidak langsung lencana Vios dilekatkan buat pertama kali pada model 2022 ini (pasaran Thailand menggunakan nama Yaris Ativ) dan ia juga penampilan sulung globalnya dalam versi pemanduan sebelah kiri.

Dari segi rupa, model pasaran Laos ini kelihatan seiras dengan versi pasaran Thailand. Dan seperti yang diketahui, Vios generasi keempat berkenaan dihasilkan menerusi platform Daihatsu New Global Architecture (DNGA) sama seperti kembar Toyota Raize/Daihatsu Rocky/Perodua Ativa dan Toyota Veloz/Avanza/Daihatsu Xenia/Perodua Alza.

Berbanding model pasaran Thailand yang dibekalkan dengan enjin 3NR-VE Dual VVT-iE 1.2 liter berkuasa 94 hp dan tork maksima 110 Nm bagi membolehkan ia dikelaskan sebagai kereta Eco Thai (menerima insentif khas), Vios pasaran Laos ini dipadankan dengan enjin 1NR-VE 1.3 liter empat-silnder berkuasa 98 hp dan tork maksima 122 Nm. Macam pernah dengar enjin ni kan? Ya, ia adalah enjin yang sama berada dalam model terkini Perodua Myvi 1.3 liter.

Toyota Vios 2023 kini di Laos – enjin 1.3 liter seperti Myvi, pasaran pertama versi pemanduan sebelah kiri

Jika Yaris Ativ di Thailand menerima kotak gear Super CVT-i, Vios 2022 pasaran Thailand ini pula ditawarkan dengan kotak gear manual lima-kelajuan atau CVT automatik, bagi memacu roda hadapan. Tiada perincian lain diumumkan oleh Toyota Laos berkenaan Vios 2022 ini.

Namun menerusi imej yang disiarkan, bagi varian tinggi ia menerima rim aloi 16-inci dengan rekaan berbeza dari versi pasaran Thai, lampu hadapan dengan jalur LED, lampu belakang LED, upholsteri kulit pada papan pemuka dan panel pintu, balutan gandingan kulit dan fabrik pada tempat duduk, skrin infotainmen pada bahagian tengah papan pemuka, dan paparan instrumen digital.

Roda stereng model pasaran Laos ini juga menampilkan butang penuh seperti model pasaran Thailand, menandakan ia menerima sistem bantuan pemanduan keselamatan Toyota Safety Sense yang memberikan fungsi seperti bantuan kekal lorong dan cruise control adaptif.

Bila agaknya Toyota Vios 2022 ini akan tiba ke pasaran Malaysia pula? Mengikut trend model-model sebelum ini, kami jangkakan paling cepat pun mungkin ia akan dilancarkan di sini pada tahun hadapan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required