VIDEO: Warga Singapura menipu untuk isi RON95 di Malaysia – berpakat dengan pemilik kereta tempatan

VIDEO: Warga Singapura menipu untuk isi RON95 di Malaysia – berpakat dengan pemilik kereta tempatan

Sebelum ini kita sudah lihat bagaimana warga Singapura tanpa segan silu mengisi petrol RON95 bersubsidi yang khas untuk rakyat Malaysia di sini. Namun setelah pihak berkuasa tempatan memberikan amaran keras kepada pemilik stesen minyak dalam negara bagi mengekang aktiviti tersebut, nampaknya warga negara sebarang tambak berkenaan kini membuat helah bagi membolehkan mereka terus mengisi bahan api yang dijual murah dengan subsidi kerajaan Malaysia itu.

Dalam video baharu yang disiarkan dalam laman Youtube SG Road Vigilante, sebuah MPV Toyota Estima bernombor pendaftaran Singapura dilihat berpakat dengan sebuah Audi bernombor pendaftaran Malaysia. Laman berkenaan menyatakan kejadian tersebut berlaku di stesen Petron Gelang Patah pada pukul 2.30 pagi semalam, 11 September 2022.

Menurut kapsyen pada video tersebut, kedua-dua kenderaan itu mengisi petrol secara sebelah menyebelah, di mana pemandu Audi berkenaan yang mengaktifkan pam petrol RON 95, manakala pemandu Estima mengkatifkan pam petrol RON97 yang tidak bersubsidi. Namun selepas itu, kedua-dua mereka dilihat saling menukar nozel bagi membolehkan pemilik kenderaan Singapura berkenaan mengisi MPVnya dengan petrol RON95.

Buat masa sekarang petrol RON95 di Malaysia masih dijual pada harga RM2.05 seliter, di mana harga siling berkenaan boleh dikekalkan dengan subsidi yang diberikan oleh kerajaan. Sebagai perbandingan, petrol RON97 yang tidak diberikan subsidi kini sudahpun mencecah RM4.20 seliter.

Manakala di Singpapura, buat masa sekarang petrol RON95 dijual pada harga sekitar SG$2.88 (RM9.27) seliter dan RON 98 pula sekitar SG$3.35 (RM10.78) seliter. Larangan penjualan petrol RON95 kepada kenderaan bernombor pendaftaran negara asing sudah dilaksanakan sejak 1 Ogos 2010 bagi memastikan subsidi petrol yang diberikan hanya untuk rakyat Malaysia.

Sebelum ini Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) menyeru orang ramai agar menyalurkan maklumat termasuk gambar serta lokasi stesen minyak, jika mereka terserempak dengan kenderaan bernombor pendaftaran asing mengisi petrol RON95. Aduan boleh disalurkan menerusi e-aduan KPDNHEP pada PAUTAN INI, WhatsApp di talian 019-2794317 atau talian bebas tol 1-800-886-800.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

 

Add a comment

required

required