KTM 890 Adventure R 2023 terima naik taraf – rekaan inspirasi 450 Rally, suspensi WP XPLOR ditala semula

KTM 890 Adventure R 2023 terima naik taraf – rekaan inspirasi 450 Rally, suspensi WP XPLOR ditala semula

Setelah hampir dua tahun dalam pasaran, KTM 890 Adventure R kini diberi peningkatan bagi model tahun 2023. Bagi aspek penampilan, inspirasi yang diambil daripada 450 Rally membawa kepada rekaan fairing, tangki bahan api serta cowling baru serta grafik gabungan warna putih, oren dan biru. Penghadang angin hadapan juga dijadikan lebih pendek.

Demi meningkatkan rasa tunggangan dan mengurangkan keletihan penunggang, suspensi yang terdiri daripada fork WP XPLOR dan monoshock WP XPLOR PDS telah ditala semula, dan kedua-dua bahagian suspensi ini juga boleh dilaras sendiri oleh penunggang mengikut kesesuaian.

Panel intstrumen digital TFT lima inci pada motosikal ini telah dinaik taraf dengan soket pengecas USB, serta grafik baru yang lebih memudahkan pengguna. Untuk mendapatkan sambungan kepada telefon bimbit dan memaparkan informasi seperti navigasi, muzik dan panggilan, pemilik perlu membeli Connectivity Unit yang dijual berasingan.

Modul ABS bagi sistem brek motosikal ini juga telah dinaik taraf, bagi menghasilkan cengkaman brek yang bersesuaian dengan pelbagai keadaan dan kemudiannya, mod Offroad ABS diselarikan dengan mod tunggangan Offroad dan Rally. Dengan ini, apabila mod tunggangan ditukar kepada Offroad atau Rally, mod ABS juga akan ditukar secara automatik kepada Offroad (tidak perlu pilih secara berasingan).

Melengkapkan naik taraf tahun 2023 ini adalah tayar Mitas Enduro Trail+ untuk model pasaran antarabangsa dan Eropah, sementara model pasaran Amerika Syarikat akan dipasang dengan tayar Continental TKC 80. Sistem kawalan cengkaman disediakan secara standard pada 890 Adventure R, sementara quickshifter dan cruise control pula dijual secara berasingan.

Bahagian enjin tidak diusik, dan unit dua silinder selari 899 cc bersama transmisi enam kelajuannya masih mampu menghasilkan kuasa 105 hp pada 8,000 rpm dan 100 Nm tork pada 6,500 rpm.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required