Mitsubishi ASX 2023 didedah di Eropah – kembar Renault Captur; PHEV, Hybrid, mild hybrid & 1.0 Turbo

Mitsubishi ASX 2023 didedah di Eropah – kembar Renault Captur; PHEV, Hybrid, mild hybrid & 1.0 Turbo

Selepas 12 tahun berada dalam pasaran, akhirnya crossover kompak Mitsubishi ASX muncul dalam versi generasi baharu. Didedahkan oleh Mitsubishi Motors Europe, model ini disebut sebagai model khas yang dibangunkan untuk pasaran Eropah. Walau bagaimanapun, Mitsubishi ada menyebut model ini turut dikenali dengan nama “RVR atau Outlander Sport di pasaran lain”, yang mungkin membayangkan ia akan turut menjadi model global.

Seperti yang sudah dilaporkan sebelum ini, dan seperti yang jelas anda boleh lihat dalam gambar, Mitsubishi ASX 2023 ini merupakan model rebadge dari Renault Captur, dibangunkan dari platform CMF-B Pakatan Renault-Nisssan-Mitsubishi yang sama.

Rupa Captur jelas kelihatan pada ASX 2023 ini di mana ia menampilkan bentuk dan garis badan, rekaan “bumbung terapung” dengan kemasan pada tiang-C, lampu hadapan dan belakang dan kemasan seakan liang udara pada fender hadapan yang sama seperti crossover segmen-B dari Renault berkenaan.

Mitsubishi ASX 2023 didedah di Eropah – kembar Renault Captur; PHEV, Hybrid, mild hybrid & 1.0 Turbo

Jadi tiada rekaan lampu tirus dan tajam pada muka ASX 2023 seperti model-model terkini Mitsubishi yang lain, namun Mitsubishi masih menggelar rekaan gril hadapan bersama logo “tiga berlian” sebagai rekaan signatur Dynamic Shield mereka. Selain itu, Mitsubishi turut menampilkan rekaan bampar hadapan serta bampar dan diffuser belakang yang lebih unik pada ASX ini.

Abjad yang membentuk nama “MITSUBISHI” diatur merentangi pintu hatch belakang, namun tiada logo Tiga Berlian diletakkan di atasnya, mungkin kerana tidak ngam dengan kamera belakang yang terletak pada bahagian tersebut (kamera berkenaan berada di tengah logo Renault pada Captur).

Lima pilihan unit rangkaian kuasa untuk ASX 2023 ini ditawarkan untuk pasaran Eropah, di mana empat daripadanya diberikan sistem elektrifikasi. Pilihan tertinggi adalah dengan sistem plug-in hybrid (PHEV), menggandingkan enjin petrol 1.6 liter, dua motor elektrik (satu sebagai unit alternator-starter dan satu lagi motor utama), kotak gear multi-mode automatik dan bateri 10.5 kWj.

Mitsubishi ASX 2023 didedah di Eropah – kembar Renault Captur; PHEV, Hybrid, mild hybrid & 1.0 Turbo

Ia diikuti dengan model hibrid penuh (HEV) menampilkan enjin 1.6 liter, dua motor elektrik dan kotak gear multi-mode automatik yang sama, tetapi dipadankan dengan bateri dengan kapasiti jauh lebih kecil iaitu 1.3 kWj dan tidak boleh dicas semula menerusi pengecas EV.

ASX 2023 ini ditawarkan dengan model hibrid ringkas menampilkan enjin petrol 1.3 liter turbo dengan sistem suntikan terus. Bagi model ini, ia hadir dengan dua pilihan transmisi, sama ada dengan kotak gear enam-kelajuan manual atau tujuh kelajuan klac berkembar automatik (7DCT).

Manakala versi paling asas, ASX 2023 ini diberikan enjin petrol 1.0 liter turbo yang dipadankan hanya dengan kotak gear enam-kelajuan manual. Buat masa sekarang, Mitsubishi masih belum mengumumkan angka prestasi mahupun penggunaan bahan api untuk kesemua model ini, tetapi ia mungkin sama dengan angka-angka pada Renault Captur.

Hanya satu imej bahagian dalaman ASX 2023 ini disiarkan. Dapat dilihat, ia masih menggunakan rekaan yang sama seperti Captur yang menampilkan skrin pada konsol tengah yang diletakkan secara menegak. Namun ASX menerima rekaan lebih tersendiri pada bahagian tombol dan konsol gear serta diberikan logo Mitsubishi bagi menggantikan logo Renault pada bahagian tengan roda stereng.

Mitsubishi ASX 2023 didedah di Eropah – kembar Renault Captur; PHEV, Hybrid, mild hybrid & 1.0 Turbo

Menurut Mitsubishi, Smartphone-link Display Audio (SDA) turut diletakkan pada bahagian tengah panel instrumen digital ASX 2023 ini. Ia membolehkan sistem Multi-Sense pada SDA tersebut dikawal oleh pemandu bagi memilih mod pemanduan yang sesuai. ASX ini juga menampilkan ruang kargo yang luas dan tempat duduk bench belakang yang boleh digelangsarkan memberikan kemudahan yang lebih baik untuk pengguna, dakwa Mitsubishi.

Mitsubishi ASX 2023 ini juga datang dengan sistem bantuan pemanduan keselamatan MI-PILOT, yang menampilkan teknologi bantuan pemanduan satu lorong untuk pemandu yang mengintegrasikan cruise control adaptif (ACC) dan juga bantuan kekal lorong (LCA).

Model generasi baharu Mitsubishi ASX ini akan diproduksi di kilang Valladolid milik Renault yang terletak di Sepanyol. Ia bakal dijual di pasaran-pasaran Eropah tertentu bermula pada bulan Mac 2023.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required