Honda CR-V 2023 generasi keenam mula dipasang di Kanada, produksi di Amerika Syarikat pula menyusul

Honda CR-V 2023 generasi keenam mula dipasang di Kanada, produksi di Amerika Syarikat pula menyusul

Honda Canada Manufacturing (HCM) kini telah memulakan produksi massa bagi model Honda CR-V 2023 generasi keenam yang mula ditunjuk pada Julai lalu. HCM telah memasang CR-V sejak 2012, dan Line 2 di kilang itu merupakan kilang utama peringkat global bagi pengeluaran CR-V semasa.

Dalam masa terdekat, pengeluaran CR-V turut akan dijalan kan di dua kilang lain di Amerika Syarikat — Kilang Indiana Auto (IAP) dan Kilang Liberty Auto (ELP) di Ohio. Bulan depan, pengeluaran CR-V hibrid akan dimulakan di Kanada, diikuti IAP dan ELP. Honda akan mempertingkatkan jumlah pengeluaran model hibrid kepada 50% jualan CR-V, sebuah langkah penting dalam strategi elektrifikasi syarikat itu.

“Menjadi kilang pengeluaran utama global bagi Honda CR-V 2023 merupakan cabaran besar, dan saya amat berbangga dengan pasukan kami yang sangat berpengalaman di HCM dan tahap usaha berpasukan yang ditunjukkan di Amerika Utara untuk menghasilkan produk baru ini buat pelanggan. Seterusnya akan ada CR-V Hybrid, yang menjadi lebih penting kini di dalam barisan CR-V sedia ada dan kami sangat teruja untuk membawakannya kepada pelanggan di Kanada buat pertama kali,” ujar Naib Presiden Kanan HCM, Clement D’Souza.

Honda CR-V 2023 generasi keenam mula dipasang di Kanada, produksi di Amerika Syarikat pula menyusul

Di Amerika Utara, CR-V 2023 akan ditawarkan dalam dua tingkat kemasan dengan enjin turbo cas (EX dan EX-L), sementara Sport dan Sport Touring hanya untuk hibrid. Unit 1.5T itu menghasilkan 192 PSS dan 243 Nm tork dengan padanan CVT. Tetapan bagi model hibrid pula sama dengan Civic e:HEV yang menggabungkan enjin 2.0L kitaran Atkinson, e-CVT dan dua motor elektrik dengan output keseluruhan sistem 207 PS.

Rekaan papan pemuka CR-V baru ini juga mirip yang ada pada Civic, sementara luarannya juga lebih lebar dan panjang berbanding model semasa — tampil lebih tegap dengan garis badan yang lebih rendah. Honda mendakwa model baru ini lebih menyeronokkan dipandu, lebih yakin dengan dinamik diperhalus, serta kemampuan dan tork yang ditambah.

Awal bulan ini, CR-V generasi terbaru itu dilihat sedang diuji di Thailand. CR-V merupakan model yang tidak perlu diperkenalkan lagi di sini dan juga pasaran ASEAN, jadi Malaysia juga sudah tentu akan menerimanya kelak. Bila agaknya tu?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required