Ford Ranger Raptor 2023 dilancarkan di Malaysia pada 7 Oktober – 3.0L turbo V6 petrol atau 2.0L turbodiesel?

Ford Ranger Raptor 2023 dilancarkan di Malaysia pada 7 Oktober – 3.0L turbo V6 petrol atau 2.0L turbodiesel?

Sime Darby Auto ConneXion (SDAC) telah mengesahkan Ford Ranger Raptor serba baharu bakal dilancarkan di Malaysia pada 7 Oktober 2022. Sebelum ini, SDAC pernah mendedahkan trak pikap yang memfokuskan prestasi ini dijangka akan tiba di pasaran tempatan pada suku keempat tahun ini – dengan unit berwarna merah telah dipertontonkan sewaktu pelancaran barisan Ranger biasa pada Julai lalu.

Model sebelumnya, Ranger Raptor generasi pertama dijanakan oleh enjin 2.0 liter EcoBlue turbo-berkembar empat-silinder diesel dengan kuasa 213 PS dan tork 500 Nm, dipadankan bersama unit transmisi automatik 10-kelajuan 10R80 dan sistem pacuan semua-roda.

Bagi model terkini, generasi kedua Raptor menerima enjin 3.0 liter turbo-berkembar EcoBoost V6 petrol yang diambil dari Bronco Raptor. Penjana kuasa ini dipadankan dengan unit tranmisi 10R80 dan sistem 4WD yang sama, dengan hamburan kuasa 397 PS pada 5,650 rpm dan 583 Nm pada 3,500 rpm. Penjana kuasa ini standard bagi Ranger Raptor untuk hampir kesemua pasarannya.

Walau bagaimana pun, pengeluarnya berkata unit turbodiesel juga akan diteruskan dan ditawarkan untuk pasaran terpilih di mana enjin V6 tidak bersesuaian. Kalau di pasaran Australia dan Thailand, Ranger Raptor menerima enjin V6. Untuk pasaran negara kita, masih menjadi rahsia, kena tunggu pelancarannya.

Suspensi trak pikap ini direka semula sepenuhnya, kini dengan lengan kawalan atas dan bawah aluminium, diberikan sistem Watt’s Linkage pada gandar belakang, bersama penyerap hentak off-road dengan strok panjang yang masih dibekalkan oleh Fox. Penyerap hentak tersebut menampilkan injap pirau dalaman 2.5-inci bersama Teflon yang disalut minyak bagi mengurangkan geseran sehingga 50% berbanding model sebelum ini.

Untuk sistem pacuan semua roda, buat pertama kali Ranger Raptor menerima sistem kekal termaju, dilengkapi transfer case dua-kelajuan yang dikawal secara elektronik. Gandar hadapan dan belakang kini dipadankan dengan locking differential bagi memberikan cengkaman lebih kuat.

Ford Ranger Raptor ini juga kini menerima sistem Trail Control iaitu sistem cruise control untuk jalan off-road, yang boleh digunakan oleh pemandu sekiranya mereka mahu menumpukan terhadap kawalan stereng ketika melalui laluan yang dengan permukaan mencabar. Sistem ini boleh beroperasi sehingga kelajuan maksima 32 km/j.

Jika anda mahu menjadi antara rakyat Malaysia yang terawal untuk menyaksikan Ranger Raptor beraksi di trek berinspirasikan Baja berdekatan dengan Litar Antarabangsa Sepang (SIC), SDAC mengalu-alukan pendaftaran anda menerusi laman webnya bagi acara umum yang dianjurkan pada 7-9 Oktober ini. Bukan setakat Ranger Raptor, turut dipertontonkan dalam acara berkenaan ialah varian Ranger biasa dan juga model terkini Everest.

GALERI: Ford Ranger Raptor 2023

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required