KPDNHEP kesan kegiatan jual kad TnG NFC dengan harga berlipat kali ganda menerusi dalam talian

KPDNHEP kesan kegiatan jual kad TnG NFC dengan harga berlipat kali ganda menerusi dalam talian

Isu penjualan kad TnG Enhanced dengan NFC secara dalam talian dengan tawaran harga yang berlipat kali ganda berbanding harga sebenarnya telah pun tular sejak ia diperkenalkan pada April lalu. Bukan setakat ia dijual pada harga RM19 sekeping, malah ada juga penjual dalam talian yang meletakkan harga sehingga RM65 sekeping. Walhal harga yang ditetapkan oleh pengeluarnya hanyalah RM10 sekeping.

Ekoran isu ini, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) mengambil tindakan untuk mengesan kegiatan penjualan kad terbabit di platform dalam talian. Menurut menterinya, Alexander Nanta Linggi, setakat ini Bahagian Penguat Kuasa KPDNHEP menerima empat aduan rasmi mengenai kad TnG NFC dan mengesan 13 iklan jualan kad berkenaan membabitkan beberapa platform dalam talian, laporan Bernama.

“Berdasarkan siasatan awal, penjualan kad TnG NFC itu turut membabitkan pekerja di kaunter pembayaran sebuah stesen minyak. Individu berkenaan didapati menjual sekeping kad NFC TnG yang asalnya berharga RM10 tanpa ada sebarang kredit di dalamnya pada kadar lebih lima kali ganda, menerusi platform pasaran dalam talian,” katanya.

Tambah beliau, berdasarkan semakan dan maklumat daripada pengelola platform pasaran dalam talian, sebanyak 11 premis merangkumi kediaman peribadi serta bangunan perniagaan diperiksa berhubung kes berkenaan.

Di mana sebanyak enam notis mengikut Seksyen 21 Akta Kawalan Harga dan Antipencatutan (AKHAP) 2011 dikeluarkan kepada pihak terbabit, yang antara lain menuntut maklum balas atau penjelasan rasmi dikemukakan kepada Bahagian Penguat Kuasa KPDNHEP.

“Kegagalan berbuat demikian, pihak terbabit boleh dikenakan tindakan mengikut Seksyen 21(5) AKHAP 2011 kerana enggan atau gagal mengemukakan maklum balas,” katanya sambil menambah KPDNHEP dijangka mengadakan pertemuan dengan syarikat TnG minggu ini bagi mendapatkan status kaedah semasa penjualan kad NFC TnG dan status isu kekurangan bekalan kad berkenaan.

Bagi yang ingin mendapatkan kad TnG NFC dengan edisi terhad United Voice, kini ia sedang ditawarkan pada harga RM25 dan boleh dibeli di NU Sentral sehingga 5 Oktober ini. Kad tersebut menampilkan 10 rekaan daripada 10 lukisan yang berbeza dan ditawarkan sebanyak 4,000 keping bagi setiap satu rekaan. Ini bermakna ada 40,000 keping kad TnG NFC yang ditawarkan sehingga tarikh berkenaan. Pembelian dihadkan sebanyak dua keping untuk setiap individu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required