Nissan Almera facelift 2023 diperkenal – model AS dapat perubahan gaya dan kelengkapan, enjin 1.6L NA

Nissan Almera facelift 2023 diperkenal – model AS dapat perubahan gaya dan kelengkapan, enjin 1.6L NA

Tiga tahun selepas diperkenalkan buat pertama kalinya kepada dunia, Nissan Almera, yang juga dikenali sebagai Versa di Amerika Syarikat telah diberikan facelift, melibatkan sedikit perubahan gaya serta penambahan kelengkapan.

Perubahan paling ketara adalah di bahagian hadapan, dengan sedan ini mendapat kemasan gril V-motion lebih kemas dengan jalur melintang, yang menggunakan warna hitam di bahagian tengah, dan krom di bucunya, dari atas sehingga ke bawah.

Bahagian bampar juga direka semula, dengan kini mempunyai rekaan yang lebih licin dan di bahagian paling bawah, kemasannya dijadikan lebih sekata dengan bahagian tepi. Nissan juga memperkenalkan rekaan rim 17 inci serta warna Gray Sky Pearl baru untuk varian SV (pertengahan) dan SR (paling tinggi). Satu lagi varian yang ditawarkan adalah S (paling asas).

Nissan Almera facelift 2023 diperkenal – model AS dapat perubahan gaya dan kelengkapan, enjin 1.6L NA

Bahagian belakang dan dalam tidak berubah. Papan pemukanya masih sama tetapi ada sedikit perubahan kelengkapan. Pakej S Plus yang ditawarkan untuk varian S akan memberikan sambungan Android Auto dan Apple CarPlay pada sistem infotainmen dengan skrin sesentuh tujuh incinya, rim 16 inci serta tempat duduk belakang boleh lipat 60:40.

Sementara itu, varian SV pula mendapat perehat tangan hadapan, pad pengecas tanpa wayar serta warna kemasan dalam baru yang dipanggil sebagai Chambray. Ini melengkapi barangan lain seperti rim 16 inci, lampu utama LED automatik serta pakej S Plus.

Varian SR juga mendapat peningkatan sama seperti SV tetapi sistem infotainmennya menggunakan skrin sesentuh lapan inci dan mempunyai ciri Wi-Fi hotspot, NissanConnect serta enam pembesar suara (varian lain cuma ada empat). Varian paling tinggi ini juga datang dengan rim 17 inci, fungsi pemanas pada tempat duduk hadapan dan pemula enjin jarak jauh.

Untuk aspek keselamatan, semua varian datang dengan Automatic Emergency Braking dengan Pedestrian Detection, Lane Departure Warning, Rear Automatic Braking serta High Beam Assist. Varian SV ditambah dengan Blind Spot Warning dan Rear Cross Traffic Alert, manakala SR pula ditambah lagi dengan Intelligent Cruise Control.

Model ini terus menggunakan enjin petrol empat silinder HR16DE 1.6 liter NA yang mampu menghasilkan 124 PS (122 hp) dan 154 Nm, dan diberikan dengan pilihan transmisi manual lima kelajuan (S sahaja), atau Xtronic CVT. Pilihan yang diberi ini berbeza berbanding Almera di Malaysia, yang hanya didatangkan dengan enjin petrol tiga silinder turbo 1.0 liter HR10DET, berkuasa 100 PS (99 hp) dan 152 Nm, bersama transmisi CVT.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required