Renault siar teaser SUV hibrid yang diasaskan dari model Geely – platform CMA; rebadge dari Xingyue S?

Renault siar <em>teaser</em> SUV hibrid yang diasaskan dari model Geely – platform CMA; rebadge dari Xingyue S?

Lanjutan dari kerjasama yang dimeterai oleh Renault dan Geely pada Ogos tahun lalu, ini dia, Renault telahpun menyiarkan teaser pertama untuk SUV hibrid yang dibina berasaskan model Geely. Seperti yang diumumkan pada Januari tahun ini, SUV berkenaan bakal diproduksi di Korea Selatan.

Menurut Renault, model baharu ini adalah sebahagian dari “barisan model serba baharu” yang menampilkan teknologi hibrid elektrik diasaskan dari teknologi terkini Geely-Volvo, dan ia akan dipasarkan ke peringkat antarabangsa bermula 2024. Tiada perincian lain didedahkan oleh Renault kecuali mengesahkan bahawa model baharu ini menawarkan fungsi hubungan digital dan juga diasaskan dari “platform hibrid baharu dan meyakinkan”.

Namun sebelum ini Renault-Samsung Motors (RSM) ada menyatakan bahawa model-model yang dibina bersama Geely ini bakal menggunakan platform Compact Modular Architecture (CMA) yang telah dibangunkan oleh Geely bersama Volvo, menjadi asas kepada model seperti Geely Xingyue L, Polestar 2, Lynk & Co 01 serta Volvo XC40. Ia juga bakal menerima unit rangkaian kuasa dari jenama automotif China berkenaan.

Renault siar <em>teaser</em> SUV hibrid yang diasaskan dari model Geely – platform CMA; rebadge dari Xingyue S?

Teaser yang disiarkan ini menunjukkan bayangan profil sisi SUV hibrid tersebut yang direka seakan coupe empat pintu. Jadi ada kemungkinan model baharu ini diasaskan dari Geely Xingyue S yang telah diperkenalkan di China pada 2019. Geely Xingyue S juga merupakan salah satu model yang diasaskan dari platform CMA, dan untuk pasaran China ia ditawarkan dalam versi petrol sepenuhnya dan juga dua versi hibrid elektrik iaitu hibrid ringkas (mild hybrid) dan plug-in hybrid (PHEV).

Bagi model mild hibrid, Xingyue S menerima enjin 1.5L tiga silinder turbo yang sama seperti Proton X50, ditala bagi menghasilkan kuasa 174 hp dan tork maksima 255 Nm, serta digandingkan dengan sistem hibrid ringkas 48-volt bagi menghasilkan kuasa keseluruhan 188 hp. Ia dipadankan dengan kotak gear klac berkembar automatik tujuh kelajuan, dan memberikan penggunaan bahan api 5.6 liter/100 km.

Manakala untuk model PHEV, ia turut menerima enjin 1.5 liter turbo yang sama, tetapi digandingkan dengan motor elektrik hibrid sebenar bagi membolehkan ia menghasilkan kuasa keseluruhan 255 hp dan tork maksima 415 Nm. Dua kapasiti bateri ditawarkan pada model PHEV ini iaitu versi 11.3 kWh dengan jarak gerak menggunakan elektrik sepenuhnya sejauh 56 km dan pengunaan bahan api 1.6L/100 km, dan juga versi 15.2 kWh dengan jarak gerak elektrik penuh 80 km serta penggunaan bahan api 1.2L/100 km.

Renault siar <em>teaser</em> SUV hibrid yang diasaskan dari model Geely – platform CMA; rebadge dari Xingyue S?

2018 – Show-car Renault ARKANA

Kedua-dua versi PHEV ini menyokong penggunaan pengecas pantas DC, di mana bateri versi 11.3 kWj boleh dipenuhkan dalam masa 90 minit, dan bateri versi 15.2 kWj pula boleh dipenuhkan dalam masa 105 minit.

SUV baharu ini akan diproduksi di kilang milik RSM yang terletak di Busan, Korea Selatan. Buat masa sekarang kilang berkenaan memproduksi SUV Coupe Renault Arkana yang bukan sahaja dihasilkan untuk pasaran domestik, malah turut dieksport ke Eropah. Kerjasama antara Geely dan Renault ini juga menyaksikan Geely telah mendapatkan saham sebanyak 34% di dalam RSM pada bulan Mei tahun ini.

GALERI: Geely Xingyue S

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required