Polestar 2 kini di Malaysia – fastback elektrik penuh 408 hp, 660 Nm tork dipamerkan di Vision Motorsports

Polestar 2 kini di Malaysia – fastback elektrik penuh 408 hp, 660 Nm tork dipamerkan di Vision Motorsports

Model elektrik penuh yang menggunakan bentuk badan fastback lima pintu, iaitu Polestar 2 kini sudah tiba di Malaysia, dengan sebuah unit dipamerkan di Vision Motorsports Kampung Sungai Kayu Ara, Petaling Jaya. Walaubagaimanapun, ia masih belum dijual kerana pelarasan cukainya masih belum selesai. Jadi, harganya pun masih belum ada.

Unit panduan sebelah kanan ini telah dibawa masuk oleh syarikat tersebut sebagai pameran dan untuk melihat kepada permintaannya. Menurut Vision Motorsports, unit import baru dari UK ini perlu melalui penilaian VTA dan ia masih belum dilakukan kerana baru tiba minggu lepas.

Selain daripada itu, unit ini juga tidak akan berada lama dalam negara kerana ia terlibat dalam panggilan balik berkenaan inverter, yang bermaksud ia akan dihantar untuk pelarasan semula. Apa pun, kehadirannya dalam negara akan memberi peluang kepada mereka yang berminat untuk melihatnya secara lebih dekat.

Polestar 2 kini di Malaysia – fastback elektrik penuh 408 hp, 660 Nm tork dipamerkan di Vision Motorsports

Polestar 2 diperkenalkan kali pertama bulan Februari tahun lepas dan ia merupakan versi produksi bagi kereta konsep Volvo 40.2 tahun 2016. Ia dibangunkan atas platform Compact Modular Architecture (CMA) sama seperti Volvo XC40 dan Lynk & Co 01, 02 dan 03, dan memberi saingan kepada Tesla Model 3.

Penggeraknya adalah dua motor elektrik yang masing-masing mampu menghasilkan 150 kW (204 hp) dan 330 Nm, diletakkan di setiap gandar untuk menghasilkan pacuan semua roda. Kuasa keseluruhan adalah 300 kW (408 hp) dan 660 Nm, sekaligus dapat membenarkan Polestar 2 memecut 0-100 km/j dalam masa 4.7 saat. Pek bateri 78 kWh padanya mampu memberikan jarak gerak sehingga 500 km melalui kitaran WLTP.

Pada bahagian dalam, model ini menggunakan bahan Weave Tech baru yang kalis air dan kotoran, dan dijadikan kemas dengan penggunaan warna kelabu dan hitam. Ruang dalam tidak nampak seluas Tesla Model 3 tetapi tempat duduk itu sendiri mempunyai ciri serba guna.

Pada bahagian tengah papan pemuka terdapat skrin sesentuh 11 inci yang diletakkan menegak dan disambungkan dengan sistem infotainmen berasaskan Android. Ia dibangunkan dengan kerjasama Google dan menampilkan ciri seperti kawalan suaran Google Assistant, Google Maps (lengkap dengan lokasi mengecas kenderaan) dan Google Play Store untuk aplikasi lain.

Sekiranya keadaan berjalan lancar, Vision Motorsports memberitahu mereka juga bercadang menjual kenderaan ini bersama pakej pilihan tambahan Performance Pack. Melaluinya, kereta akan dilengkapi dengan penyerap Ohlins, brek Brembo, rim 20 inci serta kemasan warna emas pada barang seperti tali pinggang keledar serta angkup brek.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required