Renault akan hasilkan model baru guna platform CMA Geely – produksi di Korea bakal bermula pada 2024

Renault akan hasilkan model baru guna platform CMA Geely – produksi di Korea bakal bermula pada 2024

Zhejiang Geely Holding Group (ZGH) dan Renault Group telahpun menandatangani perjanjian untuk melancarkan barisan model baharu yang dihasilkan khas untuk pasaran Korea Selatan.

Sebagai sebahagian dari perjanjian tersebut, Geely akan memberikan lesen untuk teknologi platform dan juga rangkaian kuasa kepada Renault-Samsung Motors (RSM), yang kemudiannya akan memproduksi model-model hibrid dan enjin pembakaran dalaman di Busan untuk pasaran tempatan dan juga eksport.

Menurut Renault, kerjasama ini adalah sebahagian dari program “Renaulution” bagi menambahbaik jenama RSM, dengan produksi model yang masih lagi belum diumumkan. Namun model tersebut didakwa akan “mencapai dan melebihi jangkaan pasaran tempatan”, dan akan mula diproduksi bermula pada tahun 2024.

Renault akan hasilkan model baru guna platform CMA Geely – produksi di Korea bakal bermula pada 2024

Model-model baharu RSM berkenaan akan dibina berasaskan platform Compact Modular Architecture (CMA) yang telah dibangunkan oleh Geely bersama Volvo. Platform tersebut telah pun digunakan oleh pelbagai model dari pelbagai jenama di bawah Geely Group seperti Geely Xingyue L, Polestar 2, Lynk & Co 01 serta Volvo XC40.

Renault juga belum mengumumkan model dalam kelas mana yang akan dihasilkan menerusi platform tersebut, namun tak mustahil ia akan dimulakan dengan SUV terlebih dahulu.

“Geely sudah mempunyai rekod yang terbukti dalam mewujudkan kerjasama yang menghasilkan keuntungan bersama dengan fokus terhadap teknologi, pengalaman dan perkongsian idea dengan matlamat utamanya untuk menghasilkan produk yang lebih berkualiti dan lestari. Kami tak sabar untk bekerjasama dengan Renault dan meneroka sinergi-sinergi baharu yang menggabungkan kekuatan dari kedua-dua pihak bagi menghasilkan nilai untuk pengguna akhir,” kata pengasas dan pengerusi ZGH, Eric Li (Li Shufu).

Renault akan hasilkan model baru guna platform CMA Geely – produksi di Korea bakal bermula pada 2024

“Kami gembira untuk memulakan kerjasama yang inovatif dengan Geely Group, yang mempunyai rekod mengkagumkan dalam industri automotif. Menerusi projek ini, Geely Holding dan Renault Group telah membina halatuju bagi meneruskan perjalanan dan sumbangan selama 20 tahun RSM dalam industri Korea Selatan,” kata CEO Renault Group, Luca de Meo.

Kerjasama ini pertama kali disebut pada Ogos tahun lalu, dengan kedua-dua syarikat menandatangani Memorandum Persefahaman bagi mewujudkan pakatan kerjasama. Selepas Renault menamatkan kerjasama dengan satu lagi entiti dari China iaitu Dongfeng (Dongfeng Renault) sebelum ini, jenama Perancis berkenaan mula mencari rakan kongsi baharu di negara tersebut.

Model-model yang akan dihasilkan oleh RSM bersama Geely di Korea Selatan ini mungkin akan dieksport ke China. Malah dengan perjanjian perdagangan bebas (FTA) antara Korea Selatan dan Amerika Syarikat mungkin membolehkan Geely mengeksport kereta mereka yang di produksi di fasiliti RSM ke AS.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required