Lebuhraya DASH – orang ramai dilihat ‘melepak’ di lorong kecemasan; bakal berlaku kemalangan?

Lebuhraya DASH – orang ramai dilihat ‘melepak’ di lorong kecemasan; bakal berlaku kemalangan?

Tidak seperti Lebuhraya SUKE, Lebuhraya Bertingkat Damansara-Shah Alam (DASH) yang baru dibuka minggu lalu tidak menyajikan pemandangan yang benar-benar cantik. Tapi nampaknya lorong kecemasan di Lebuhraya DASH turut tidak terkecuali dari menjadi ‘tempat lepak’ dan bersantai untuk sesetengah pengguna lebuhraya tersebut.

Gambar ini dirakam semalam – dapat dilihat sekumpulan penunggang motosikal dan pemandu kereta memarkir kenderaan masing-masing di lorong kecemasan Lebuhraya DASH berkenaan berhampiran persimpangan Puncak Perdana dan juga selepas plaza tol Kota Damansara. Penunggang-penunggang dan juga pemandu-pemandu tersebut dilihat bersantai sambil menikmati pemandangan di kawasan berkenaan.

Apa yang dilakukan tersebut bukan sahaja akan menggangu perjalanan kenderaan-kenderaan seperti trak bomba dan ambulans, malah berpotensi menyebabkan kemalangan seperti yang berlaku di SUKE sebelum ini di sebuah motosikal merempuh bahagian belakang sebuah Perodua Myvi yang diparkir di lorong kecemasan sementara pemandunya menikmati pemandangan sekitar.

Sekiranya berlaku kemalangan seperti itu, anda mungkin akan disiasat di bawah kaedah 16 LN 166/59 iaitu halangan sehingga menyebabkan kemalangan, dan individu yang cuai menyebabkan kemalangan boleh dikompaun sehingga RM300. Kompaun mungkin boleh di bayar, tetapi jika ia melibatkan kemalangan jiwa bagaimana?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required