Suruhanjaya Penerbangan Malaysia akan pantau dan kawal harga tiket kapal terbang menjelang PRU15

Suruhanjaya Penerbangan Malaysia akan pantau dan kawal harga tiket kapal terbang menjelang PRU15

Dengan PRU15 yang bakal menyaksikan hari mengundi jatuh pada Sabtu, 19 November 2022, ramai yang pastinya membuat perancangan untuk bergerak dan balik menunaikan tanggungjawab. Bagi mereka yang terpaksa mengambil penerbangan, Menteri Pengangkutan sementara, Datuk Seri Wee Ka Siong menjelaskan yang Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (MAVCOM) akan mengawal selia harga tiket kapal terbang untuk mengelakkannya melambung sebelum PRU15 nanti, lapor Bernama.

Ini berikutan tuduhan bahawa harga tiket penerbangan telah naik mendadak berikutan pengumuman tarikh membuang undi untuk PRU15 semalam. Di media sosial misalnya boleh dilihat beberapa pengguna berhadapan dengan tambang yang mahal. Pengguna @IcedNyior sebagai contoh, memaklumkan bahawa tiket dari JB ke Kuching telah melonjak kepada RM730, sekali ganda daripada harga biasa.

Seorang lagi pengguna, @brandconsultant berkata, penerbangan terus antara Singapura ke Kuala Lumpur menelan kos sehingga RM2,376 untuk hujung minggu mengundi itu, sementara harga meningkat kepada sekitar RM720 dari KL ke Kuching dan sehingga RM647 dari KL ke JB.Wee menjelaskan, harga tiket penerbangan biasanya akan naik berikutan kaedah harga dinamik, yang akan naik sekiranya ada pergerakan meluas disebabkan adanya situasi tertentu.

Bagaimanapun, MAVCOM akan mengambil tindakan terhadap syarikat penerbangan yang didapati menaikkan harga melangkaui syarat yang ditetapkan. “Berdasarkan kaedah harga dinamik bagi semua syarikat penerbangan di dunia, lebih awal tiket itu ditempah, ia sepatutnya lebih murah manakala ketika semakin hampir dengan tarikh berkenaan, ia akan menjadi lebih mahal,”
jelas beliau.

Jika ada dalam kalangan anda yang perlu pulang untuk mengundi, berapa harga yang terpaksa dibayar? Boleh kongsikan maklumat ini dengan kami di ruangan komen.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required