Pada Disember 2021, kami mendedahkan bahawa jenama Chery akan kembali ke Malaysia, dan akhirnya jenama berkenaan diperkenalkan secara rasmi dalam satu acara rasmi di Setia Alam hari ini. Turut ditunjukkan adalah lima model yang disasarkan untuk pasaran Malaysia — Omoda 5, Tiggo 4 Pro, Tiggo 7 Pro, Tiggo 8 Pro dan the Tiggo 8 Pro PHEV. Model paling akhir ini juga membuat penampilan sulung untuk ASEAN.

“Acara ini penting untuk beberapa sebab. Pertama, ini penampilan pertama Chery untuk pasaran Malaysia di bawah pasukan yang baru. Kedua, ia menandakan penampilan rasmi pertama model-model generasi baru Chery di Malaysia. Ketiga, ini penampilan sulung bagi Tiggo 8 Pro PHEV di Asia Tenggara,” ujar Leo Chen, Pengarah Chery Malaysia.

“Di Chery, mendekati pelanggan adalah keutamaan kami. Selain memaklumkan tentang kejayaan global terkini kami serta menunjukkan peralihan teknologi, kualiti dan rekaan terkini, acara ini juga adalah sebuah platform untuk kami berhubung terus dengan pengguna di Malaysia dan memahami dengan lebih mendalam hati dan fikiran mereka tentang kenderaan,” tambah beliau.

“Acara ini juga akan memperkukuh kajian pasaran yang telah kami lakukan setakat ini dengan membolehkan kami mengumpul maklum balas lanjut daripada tetamu melalui kaji selidik, kali ini bersama-sama dengan kehadiran model-model kenderaan sebenar. Maklum balas berkenaan akan sangat membantu kami untuk memperkemas strategi produk dan penjenamaan terbaik untuk ditawarkan di pasaran tempatan, serta melihat kesesuaian setiap model untuk pasaran di sini,” tambah Chen.

Perlu juga ambil maklum, bahawa lima SUV yang ditunjukkan ini belum 100% disahkan bakal dilancar di sini, dan semuanya juga bukan hadir dengan spesifikasi Malaysia kerena itu belum ada. Bagaimanapun, adalah dimaklumkan yang kesemuanya sangat hampir dengan apa yang bakal diterima oleh pasaran Malaysia nanti, dan spesifikasi tempatan juga akan ditentukan.

Omoda 5 adalah model yang paling menarik perhatian antara kesemuanya, dengan rekaan “Art of Motion” yang diterapkan padanya. Siri Tiggo Pro, yang kelihatan lebih konvensional, diterajui oleh SUV besar tujuh-tempat duduk Tiggo 8 Pro. DI bawahnya pula adalah Tiggo 7 lima-tempat duduk dan ada juga untuk SUV segmen B, Tiggo 4 Pro. Semuanya hadir dengan enjin turbo. Versi PHEV pula menggabungkan enjin biasa dengan transmisi hibrid khas dan dua motor elektrik untuk sembilan mod operasi.

“Sebagai satu daripada ekonomi terbesar ASEAN dengan pasaran automotif membangun, Malaysia adalah pasaran yang sangat strategik dalam perancangan Chery untuk globalisasi seterusnya. Sebagai pengeksport kenderaan penumpang utama China bagi 19 tahun berturut-turut, dengan kehadirdan di lebih 80 negara dan rantai berbeza, serta dengan jumlah penggguna lebih daripada 10 juta di seluruh dunia, kami percaya akan dapat menyumbang kepakaran kami terhadap industri automotif Malaysia dan merancakkan pertumbuhannya,” ujar Chen.

Chery juga baru-baru ini membuat penampilan semula di Indonesia. Yang membezakan penawaran jenama ini berbanding yang lain adalah jaminan enam-tahun atau 150,000 km yang diberikan, serta ditambah dengan jaminan ke atas enjin selama 10-tahun atau sejuta kilometer — tawaran yang sama diberikan oleh Chery di Afrika Selatan.