Chery kekal komited untuk kembali ke pasaran M’sia; model siri Omoda 5, Tiggo Pro dalam rancangan

Chery kekal komited untuk kembali ke pasaran M’sia; model siri Omoda 5, Tiggo Pro dalam rancangan

Selain mengumumkan pembincangan antara Chery dan Indonesia dalam merancang pelaburan tenaga baharu di negara berkenaan, pengeluar kereta dari China ini turut mengulangi pendiriannya untuk kekal komited memperkukuhkan kedudukannya semula di pasaran Malaysia.

Chery berkata, untuk merealisasikan rancangan tersebut, pihaknya akan bekerjasama erat dengan rakan kongsitempatan bagi mewujudkan operasi pemasangan tempatan di Malaysia. Ini turut melibatkan penubuhan rangkaian jualan dan selepas jualan di seluruh negara, dan perincian lanjut akan didedahkan dalam masa terdekat ini, ujar Chery menerusi kenyataan yang dikongsikan.

Seperti yang dilaporkan sebelum ini, berita mengenai Chery kembali ke pasaran Malaysia telah pun tersebar pada Disember tahun lalu, dan sejak itu, jenama ini secara agresif menguar-uarkan kehadirannya menerusi laman media sosial Facebook rasminya untuk mempromosikan model Omoda 5, Tiggo 8 Pro dan Tiggo 7 Pro yang bakal dibawa masuk ke pasaran tempatan.

Tiggo 8 Pro (kiri) & Omoda 5 (kanan)

Omoda 5 dihasilkan sebagai pesaing kepada Honda HR-V, dan sekiranya ia tiba di Malaysia sudah tentu perlu berhadapan dengan Proton X50. Ia juga merupakan produk pertama dalam strategi Chery 4.0, dan jenama tersebut turut mengatakan bahawa SUV ini disasarkan kepada “pembeli muda dalam kumpulan umur 25-30 tahun.”

Manakala Tiggo 8 Pro pula bakal dijana unit rangkaian kuasa yang sama dengan Omoda 5, iaitu enjin 1.6 liter turbo dengan sistem suntikan terus (dari keluarga enjin Kunpeng Chery), menghasilkan 197 PS pada takat 5,500 rpm dan tork maksima 290 Nm bermula 2,000 hingga 4,400 rpm. SUV tujuh-tempat duduk ini juga digandingkan dengan kotak gear klac berkembar automatik tujuh kelajuan bagi memacu roda hadapan.

Tiggo 7 Pro pula dikatakan mampu memberikan saingan terhadap Proton X70 dan Honda CR-V yang berada di bawah SUV segmen-C. Untuk enjin, ia disediakan dalam dua pilihan yang kedua-duanya adalah unit empat silinder turbo. Enjin 1.5 liter bersama transmisi CVT mampu menghasilkan 150 PS dan 230 Nm tork sementara enjin 1.6 liter bersama transmisi klac berkembar tujuh kelajuan pula menghasilkan 197 PS dan 290 Nm tork. Pacuan bagi kedua-dua jenis enjin ini disalurkan ke roda hadapan.

GALERI: Chery Tiggo 7 Pro

GALERI: Chery Omoda 5

GALERI: Chery Tiggo 8 Pro 2022

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required