Chery Tiggo 7 Pro 2022 bakal tiba di Malaysia – kuasa sehingga 197 PS, beri saingan kepada X70 dan CR-V

Chery Tiggo 7 Pro 2022 bakal tiba di Malaysia – kuasa sehingga 197 PS, beri saingan kepada X70 dan CR-V

Setelah mengumumkan rancangan membawa masuk Omoda 5 dan Tiggo 8 Pro, Chery kini mengesahkan satu lagi SUV, bersaiz sederhana iaitu Tiggo 7 Pro juga akan dilancarkan di Malaysia. Apabila masuk ke dalam pasaran nanti, model lima tempat duduk ini akan memberi saingan kepada Proton X70 dan Honda CR-V yang berada dalam segmen C.

Daripada luar, selain rekaan yang lebih moden berbanding Tiggo pertama yang pernah dijual di negara kita pada tahun 2007, Tiggo 7 Pro ini juga mempunyai lampu utama LED adaptif nipis, DRL berbentuk T, pilihan rim antara 17 ke 19 inci, lampu belakang bersambung, spoiler pada pintu but serta rel bumbung berlampu.

Rekaan bahagian dalam juga sama moden, tetapi sekarang kita masih tidak tahu model yang bakal masuk ke Malaysia nanti menggunakan rekaan yang mana. Ini kerana Tiggo 7 Pro yang asal menggunakan rekaan berlainan yang mempunyai skrin 10.25 inci untuk infotainmen dan 12.3 inci untuk instrumen, sementara Tiggo 7 Plus yang diperkenalkan pada tahun 2021 menggunakan dua skrin 12.3 inci yang bersambung. Perincian stereng serta corong pendingin hawa dua jenis papan pemuka ini juga berbeza.

Tiggo 7 Pro asal (kiri), Tiggo 7 Plus (right)

Apabila tiba nanti, Tiggo 7 Pro sepatutnya mengetengahkan pelbagai teknologi seperti model di negara asalnya, yang dilengkapi dengan butang pemula enjin, tempat duduk hadapan larasan elektronik, pengawal suhu dua zon dengan fungsi “bersih sendiri”, ioniser dan pengesan kualiti udara, sistem infotainmen cloud-based dengan mod karaoke, kawalan suara, bumbung panoramik serta sistem bunyi Sony lapan pembesar suara.

Berkenaan keselamatan, Tiggo 7 Pro boleh didapati dengan Autonomous Emergency Braking, Adaptive Cruise Control, Lane Centring Assist, Blind Spot Monitoring, Rear Cross Traffic Alert, Speed Limit Assist, amaran pintuk buka, bantuan letak kereta, lampu tinggi automatik, enam beg udara serta kawalan stabiliti.

Untuk enjin, ia disediakan dalam dua pilihan yang kedua-duanya adalah unit empat silinder turbo. Enjin 1.5 liter bersama transmisi CVT mampu menghasilkan 150 PS dan 230 Nm tork sementara enjin 1.6 liter bersama transmisi klac berkembar tujuh kelajuan pula menghasilkan 197 PS dan 290 Nm tork. Untuk kedua-duanya, kuasa disampaikan kepada roda hadapan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required