VIDEO: Honda City 2022 1.5L V Sedan atau 1.5L RS e:HEV hatchback — mana lagi menarik dan praktikal?

VIDEO: Honda City 2022 1.5L V Sedan atau 1.5L RS e:HEV hatchback — mana lagi menarik dan praktikal?

Honda City 2022 menyaksikan penawaran model hibrid pertama bagi kenderaan segmen B di Malaysia. Bukan itu saja, ia juga kini hadir dengan model rekabentuk sedan dan yang terbaru, hatchback. Versi kedua ini juga telah menggantikan model Jazz dahulu, yang terkenal kompak dan sangat praktikal.

Ini meletakkan penawaran daripada Honda ini seperti buku bertemu ruas dengan pesaing paling dekatnya dari Toyota, yang sejak beberapa lama ini mempertaruhkan Vios dan juga Yaris — sebuah sedan dan sebuah hatchback dalam segmen yang sama, walaupun menggunakan nama berbeza.

Lebih menarik adalah untuk melihat apa yang ada pada City Hatchback RS e:HEV yang merupakan sebuah model hibrid, dengan janaan kuasa motor elektriknya sebanyak 109 PS/253 Nm, dengan bekalan kuasa juga dari enjin 1.5 liter kitaran Atkinson yang menghasilkan 98 PS pada 5,600 rpm dan 127 Nm dari 4,500 rpm hingga 5,000 rpm. Ruang dalamannya juga dibezakan dengan penggunaan kemasan merah, seperti yang dapat kita lihat kelainannya daripada varian V sedan.

Kerana perbezaan rekabentuk itu, andara hal yang dibezakan dengan ketara adalah saiz daa kapasiti ruang barangan antara keduanya. Model Sedan memberikan ruang but seluas 519 liter, sementara City Hatchback menyediakan 289 liter (841 jika kerusi belakang dilipat). Jika mengambil kira ruang sampai ke bumbung, maka ruang yang tersedia adalah 1,189 liter.

Ini, dan banyak lain perkara yang membezakan antara keduanya, baik antara model sedan dan hatchback, mahupun dari sudut pandang model petrol dan hibrid. Semuanya kami tunjukkan dalam video ini. Menurut pandangan anda, versi yang mana satu lagi tampil menarik? Atau mana yang lebih praktikal?

Honda City Sedan 1.5 V 2022

Honda City Hatchback e:HEV 1.5 RS 2022

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required