Honda City 2022 menyaksikan penawaran model hibrid pertama bagi kenderaan segmen B di Malaysia. Bukan itu saja, ia juga kini hadir dengan model rekabentuk sedan dan yang terbaru, hatchback. Versi kedua ini juga telah menggantikan model Jazz dahulu, yang terkenal kompak dan sangat praktikal.

Ini meletakkan penawaran daripada Honda ini seperti buku bertemu ruas dengan pesaing paling dekatnya dari Toyota, yang sejak beberapa lama ini mempertaruhkan Vios dan juga Yaris — sebuah sedan dan sebuah hatchback dalam segmen yang sama, walaupun menggunakan nama berbeza.

Lebih menarik adalah untuk melihat apa yang ada pada City Hatchback RS e:HEV yang merupakan sebuah model hibrid, dengan janaan kuasa motor elektriknya sebanyak 109 PS/253 Nm, dengan bekalan kuasa juga dari enjin 1.5 liter kitaran Atkinson yang menghasilkan 98 PS pada 5,600 rpm dan 127 Nm dari 4,500 rpm hingga 5,000 rpm. Ruang dalamannya juga dibezakan dengan penggunaan kemasan merah, seperti yang dapat kita lihat kelainannya daripada varian V sedan.

Kerana perbezaan rekabentuk itu, andara hal yang dibezakan dengan ketara adalah saiz daa kapasiti ruang barangan antara keduanya. Model Sedan memberikan ruang but seluas 519 liter, sementara City Hatchback menyediakan 289 liter (841 jika kerusi belakang dilipat). Jika mengambil kira ruang sampai ke bumbung, maka ruang yang tersedia adalah 1,189 liter.

Ini, dan banyak lain perkara yang membezakan antara keduanya, baik antara model sedan dan hatchback, mahupun dari sudut pandang model petrol dan hibrid. Semuanya kami tunjukkan dalam video ini. Menurut pandangan anda, versi yang mana satu lagi tampil menarik? Atau mana yang lebih praktikal?

Honda City Sedan 1.5 V 2022

Honda City Hatchback e:HEV 1.5 RS 2022