EICMA 2022: Honda CL500 diperkenal – enjin dua silinder selari 471 cc, rim aluminium 19 dan 17 inci

EICMA 2022: Honda CL500 diperkenal – enjin dua silinder selari 471 cc, rim aluminium 19 dan 17 inci

Satu lagi model baru yang didedahkan oleh Honda buat pertama kali, sewaktu EICMA 2022 adalah CL500. Menggunakan enjin yang sama seperti barisan model CB500, model ini direka dengan bentuk inspirasi daripada model awal CL tahun 60-an dan 70-an.

Kerangka utama model ini menggunakan binaan besi bulat ala trellis, dan ia digabungkan bersama tangki berbentuk bujur, ekzos yang keluar tinggi di atas serta tempat duduk berbentuk rata. Lengan ayun juga menggunakan besi bulat.

Dipanggil sebagai sebuah model street scrambler, CL500 mendapat padanan rim aluminium 19 inci dengan tayar 110/80 dan fork teleskopik 41 mm (tanpa sebarang pelarasan) di hadapan serta rim 17 inci dengan tayar 150/70 dan dua penyerap hentak (larasan pra beban) di belakang. Tinggi tempat duduk adalah 790 mm dan berat keseluruhannya adalah 192 kg.

Tugas menghentikan motosikal ini dilaksana brek cakera 310 mm tunggal dengan angkup dua piston di hadapan, dan cakera 240 mm dengan angkup satu piston. Sistem ABS dual-channel diberikan secara standard, dan ia ditala dengan mengambil kira tunggangan offroad ringan.

Di sebalik pemegang tinggi dan lebar motosikal ini terletak skrin LCD berbentuk bulat yang memaparkan pelbagai informasi penting termasuk kedudukan gear. Semua lampu model ini menggunakan unit LED, sementara tangki bahan api pula berkapasiti 12 liter.

Honda CL500 dipacu oleh enjin dua silinder DOHC 471 cc bersama padanan kotak gear enam kelajuan bersama klac jenis assist & slipper, mampu menghasilkan 46 hp pada 8,500 rpm dan 43.4 Nm tork pada 6,250 rpm – tiada mod tunggangan yang disediakan. Bagi menyesuaikan enjin ini dengan karekternya, sprocket belakang telah dibesarkan menjadi 41 mata, berbanding 40 pada Rebel CMX500.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required