Farizon Homtruck Cabless dari Geely – trak komersil elektrik penuh tanpa pemandu, mula diuji tahun depan

Farizon Homtruck Cabless dari Geely – trak komersil elektrik penuh tanpa pemandu, mula diuji tahun depan

Divisi kenderaan komersil dari Geely iaitu Farizon Auto telah pun memperkenalkan trak konsep yang boleh beroperasi tanpa pemandu, yang digelar Farizon Homtruck Cabless. Ia direka seakan trak konsep Volvo Vera yang didedahkan pada 2018, menampilkan ‘kepala’ trak tanpa ruang pemandu.

Menurut Farizon, model konsep Cabless ini masih menggunakan platform dan unit rangkaian kuasa trak konsep elektrik penuh Farizon Homtruck yang sudah pun didedahkan tahun lalu. Ia juga didakwa merupakan trak yang merintis teknologi pemanduan berautonomi Tahap 4 yang dibangunkan khas untuk operasi dengan persekitaran tetap dan dalam kawasan yang dihadkan.

Untuk bergerak tanpa pemandu, Homtruck Cabless ini dilengkapi radar dan penderia yang direka untuk beroperasi di tempat dengan akses terhad serta pada laluan yag telah ditetapkan, seperti di dalam kawasan pelabuhan dan juga di hab-hab logistik.

Ia juga diberikan ‘cengkerang’ perlindungan yang lebih kuat bagi membolehkan penderia mengimbas sepenuhnya kawasan bekerja ketika beroperasi.

Tiada perincian lanjut diberikan berkenaan spesifikasi sebenar trak ini. Farizon menyatakan bahawa operasi ujian Homtruck ini bakal bermula di pelabuhan-pelabuhan di China bermula 2023, dan kemudian akan dikembangkan kepada perkhidmatan lain termasuk logistik, kawasan perlombongan dan sebagainya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required