Farizon SuperVAN – van komersil EV Geely, produksi 2024, ke pasaran global termasuk Asia Tenggara

Farizon SuperVAN – van komersil EV Geely, produksi 2024, ke pasaran global termasuk Asia Tenggara

Selain dari Homtruck Cabless, divisi kenderaan komersil dari Geely iaitu Farizon Auto turut memperkenalkan model konsep van komersil elektrik penuh yang dikenali sebagai SuperVAN.

Model ini diasaskan dari platform Geely Multi-purpose Architecture (GMA) rekaan Farizon, membolehkan SuperVAN ini dihasilkan dalam pelbagai versi bagi memenuhi pelbagai keperluan berbeza untuk pengangkutan moden. Antaranya SuperVAN ini boleh tampil dalam versi jarak roda pendek atau panjang, sebagai MPV ataupun trak ringan dan sebagainya.

Farizon SuperVAN – van komersil EV Geely, produksi 2024, ke pasaran global termasuk Asia Tenggara

Ini kerana platform GMA tersebut menggunakan senireka kenderaan komersil modular drive-by-wire dwi-lewah pertama seumpamanya yang direka oleh Farizon, dakwa Geely – membolehkan badan dan casis dipisahkan sepenuhnya bagi memberikan integrasi pakej kenderaan yang lebih baik.

Ia juga bakal menggunakan material-material mesra alam boleh urai-bio dan boleh diperbaharui ketika diproduksi kelak dalam usaha Geely mencapai sasaran sifar-karbon kitaran hidup penuh menjelang 2023.

Tiada perincian spesifikasi didedahkan buat masa sekarang, namun Farizon menyatakan SuperVAN ini akan masuk ke fasa ujian operasi dalam kuantiti kecil di China pada separa 2023.

SuperVAN ini bakal diproduksi secara besar-besaran pada 2024, dan ia disasarkan untuk ke pasaran global termasuk Eropah, Australasia, Asia Tenggara, Amerika Selatan dan Timur Tengah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required