LRT Kelana Jaya — kerja baikpulih tertangguh, tunggu ketibaan pakar asing; bas disediakan sebagai alternatif

LRT Kelana Jaya — kerja baikpulih tertangguh, tunggu ketibaan pakar asing; bas disediakan sebagai alternatif

RapidKL mengadakan sebuah sidang media awal hari ini untuk menjawab beberapa persoalan daripada pihak media berkaitan masalah 16 stesen jajaran LRT Kelana Jaya yang ditutup seminggu bermula hari ini. Seperti yang kami laporkan sebelum ini, masalah yang di hadapi oleh jajaran berkenaan adalah berkaitan sistem Automatic Train Control (ATC), yang katanya dibekalkan oleh Thales.

Dalam sidang media berkenaan, ada dinyatakan bahawa setiap kali RapidKL cuba membaik pulihnya sendiri berdasarkan maklum balas dari jauh serta SOP yang disediakan oleh Thales, keadaan itu hanya mampu bertahan sehari sebelum masalah sama berulang.

Jadi, ketika ini pasukan teknikalnya sedang menunggu ketibaan dua pakar dari Thales yang sedang dalam perjalanan ke Malaysia. Mereka dijangka akan tiba esok. Sekiranya pasukan teknikal mampu untuk mengatasi masalah tersebut dan melakukan ujian lebih cepat, diharapkan jajaran berkenaan boleh dibuka lebih awal daripada tempoh tujuh hari yang diumumkan itu. Ketika ini, tempoh tujuh hari berkenaan diumumkan sebagai jangkaan awal dan semuanya perlu diselesaikan sebelum itu.

Sementara itu, RapidKL telah menyediakan lima laluan bas sebagai pengangkutan alternatif di sepanjang laluan di mana stesen-stesen yang terkesan itu berada. Anda boleh rujuk rajah infografik yang ada untuk maklumat lanjut. Sejumlah 69 bas didakwa sedang menyediakan perkhidmatan di semua laluan berkenaan, dan mungkin akan dipertingkatkan sehingga 85 bas jika ada keperluan.

RapidKL juga memaklumkan pihaknya akan membayar ganti rugi kepada pemegang Unlimited Travel Pass, tetapi perincian lanjut tentang perkara ini akan dikongsikan nanti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required