Prototaip cafe racer RE-EV oleh MIMOS, Modenas dan UniMAP — motosikal hibrid pertama Malaysia?

Prototaip <em>cafe racer</em> RE-EV oleh MIMOS, Modenas dan UniMAP — motosikal hibrid pertama Malaysia?

Semalam, ketika pelancaran dua model motosikal EV oleh Ni Hsin Resources Berhad, iaitu TailG EBixon Bold dan Torq, ada sebuah rekaan motosikal cafe racer EV turut dipamerkan. Itu merupakan rekaan prototaip motosikal yang dihasilkan oleh MIMOS, yang diberi nama RE-EV.

Kenapa motosikal ini ada di sana? Kerana, pihak Ni Hsin Resources Berhad berminat dengan rekaan RE-EV ini dan telah menandatangani perjanjian untuk bekerjasama dalam pembangunan R&D motosikal EV di Malaysia. Tapi itu cerita lainlah. Oh ya, ini juga adalah hasil kerja pasukan yang disertai oleh Saharudin Busri, nama yang bukan asing lagi dan kerap kami paparkan di paultan.org.

Prototaip <em>cafe racer</em> RE-EV oleh MIMOS, Modenas dan UniMAP — motosikal hibrid pertama Malaysia?

Kita tengok dulu prototaip motosikal yang sudah sedia ada ini. Projek berkenaan adalah hasil usahasama antara MIMOS, Modenas dan UniMAP. Pecahan peranannya adalah seperti berikut: MIMOS bertanggungjawab untuk menghasilkan sebuah rekaan dan penggayaan, model rekaan 3D (dalam kes ini kita dapat lihat ia tampil sebagai sebuah cafe racer); sementara Modenas pula menghasilkan unit prototaipnya, manakala UniMAP menjalankan kerja-kerja kaji selik dan simulasi.

Jelas daripada namanya, RE-EV merupakan Range Extended Electric Vehicle yang memanfaatkan kedua-dua enjin petrol dan juga bateri (seperti kenderanaan dengan sistem hibrid lainnya) untuk memberikan julat jarak perjalanan dan penjimatan yang lebih baik. Prototaip bergerak dan berfungsi ini dilengkapi dua unit bateri, yang mana setiap satu daripadanya memberikan jarak sekitar 100 km.

Prototaip <em>cafe racer</em> RE-EV oleh MIMOS, Modenas dan UniMAP — motosikal hibrid pertama Malaysia?

Namun, berdasarkan ujian yang pernah dilakukan, satu tangki penuh petrol dan bateri penuh, ia memberikan bacaan jarak mencecah 330 km. Bateri lithium-ion yang digunakan pula direka supaya boleh ditukar terus jika perlu, dan motosikal ini juga boleh saja bergerak menggunakan enjin petrol seperti biasa sekiranya bateri habis kuasa — tak ada masalah untuk jalan jauh.

Ketika ini, telah dibangunkan dua unit prototaip RE-EV: sebuah ada di UniMAP dan sebuah lagi di MIMOS. Boleh agak asas motosikal yang digunakan untuk prototaip ini? Disebabkan prototaipnya dibangunkan oleh Modenas, dan mengambil kira gaya cafe racer yang ditampilkan ini, casis atau kerangka asas yang digunakan ialah dari Modenas Jaguh. Casis berkenaan kemudiannya disesuaikan dengan sistem penjana hibrid aftermarket yang digunakan untuk menghasilkan prototaip tersebut. Projek berkenaan memakan masa lebih setahun untuk dijadikan kenyataan.

Prototaip <em>cafe racer</em> RE-EV oleh MIMOS, Modenas dan UniMAP — motosikal hibrid pertama Malaysia?

Dalam satu kenyataan oleh MIMOS sebelum ini seperti dilaporkan oleh The Star, projek ini dijalankan di bawah High Value-Added and Complex Product Development Programme (HVA), yang merupakan sebuah usaha kerajaan untuk meningkatkan keupayaan dan kecekapan sektor pengilangan dalam membangunkan produk berkualiti tinggi dengan nilai tambah yang juga tinggi.

Harapnya, kita semua dapat lihat motosikal ini dikilangkan dan dipasarkan sebagai sebuah motosikal produksi dengan teknologi hibrid yang menampilkan rekaan dan kejuruteraan anak Malaysia sendiri. Ramai yang berminat?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required